مواضع سهامدار عربی و عمده شرکت بورسی: در ایران می مانیم

مواضع سهامدار عربی و عمده شرکت بورسی: در ایران می مانیم

شرکت سعودی صافولا و مالک 72 درصدی شرکت بورسی صنایع غذایی بهشهر در آخرین اعلامیه اعلام کرد: با تمام مشکلات دیپلماتیک میان ایران و عربستان، این شرکت همچنان در بازار ایران باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت صنایع خوراکی سعودی صافولا یکی از شرکت های عربی فعال در بازار ایران و سهامدار 72 درصدی شرکت بورسی غذایی بهشهر( شرکتی که 40 درصد سهم بازار خوراکی ایران را دارد) است که در آخرین اطلاعیه اعلام کرد با وجود تمام مشکلات دیپلماتیک قصد دارد در بازار ایران باقی بماند و تصمیم به خروج سرمایه ندارد.

مدیر ارشد اجرایی این شرکت که دولت سعودی 10 درصد از سهام آن را دارد، گفت: با تمام ریسک های موجود در بازار ایران آشنایی کافی داریم و از گذشته تا به امروز از مزیت رقابتی منحصر به فردی در بازار ایران برخوردار هستیم. اگر تحریم ها برداشته شوند این شرکت سود بیشتری را عاید خواهد شد. به همین دلیل قصد خروج از ایران را نخواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی، دوشنبه اعلام کرده بود تمام مراودات تجاری، پروازها، روابط دیپلماتیک با ایران قطع خواهد شد. با این موضع، قیمت سهام شرکت صافولا  دیروز سه شنبه با کاهش 11.5 درصدی همراه شد.

دیپانجان رای تحلیل گر بانک سعودی فرانسی در ریاض در این خصوص بیان داشت: کشمکش های دیپلماتیک تأثیر منفی بر شرکت صافولا دارد اما این شرکت سعودی از مدت های طولانی در بازار ایران حضور دارد و این برای نخستین بار نیست که مشکلات ژئوپولتیک بین عربستان سعودی و ایران اتفاق افتاده است.

روابط تجاری بین عربستان سعودی و ایران به مدت ها قبل باز می گردد و سعودی در این کشور در بازار محصولات خوراکی و غذایی حضور موفقی داشته است.

هلدینگ عوجان یک شرکت خانوادگی سعودی است که نوشیدنی و شربت های ویمتو (Vimto) را تولید می کند. ویمتو یکی از نوشیدنی مشهور در ماه مبارک رمضان است که تحت لیسانس شرکت بریتانیایی نیکولاس تولید می شود و با همکاری مشترک و یک میلیارد دلاری با کوکاکولا، تولیدات بسیار پرطرفداری را از سال 2005 میلادی در ایران از سر گرفته است.

همچنین عوجان یک شرکت تجاری و خصوصی در تهران است که شرکت رانی، مسئول توزیع، تولید و پخش محصولات آن را بر عهده دارد.

شرکت تولید قوطی های آلومینیومی کاوه عوجان نیز که در سال 2009 میلادی در شهر صنعتی کاوه ایجاد شد یکی دیگر از این شرکت های زیرمجموعه هلدینگ عوجان است که قوطی های کوکاکولا، پپسی و دیگر برندها را برای فروش در ایران تولید می کند. این در حالی است که ایران صادرات قابل توجهی به عربستان سعودی دارد و جواهرات و زینت آلات ایران طرفداران به خصوصی در این کشور به سوی خود جذب کرده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا