به همت محققان دانشگاه امیرکبیر صورت می گیرد

استفاده از باکتری ها برای حذف آلاینده های رنگ در پساب صنعتی

استفاده از باکتری ها برای حذف آلاینده های رنگ در پساب صنعتی

تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از محلول حاوی نوعی مخلوط باکتری رنگ زدا موفق به تجزیه و تصفیه آلاینده های رنگ از پساب های صنعتی شدند.

'فردین عبیری' دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگر طرح روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به تولید سالیانه 700 هزار تن رنگ مصنوعی در جهان گفت: بزرگترین مصرف کننده این رنگ ها صنایع نساجی و رنگرزی هستند که درعین حال، بزرگترین تولید کننده پساب هم به شمار می روند.
عبیری افزود: پساب های رنگی با ورود به محیط زیست، موجب آلودگی اکوسیستم های طبیعی از جمله خاک، آب های سطحی و زیرزمینی می شوند و حیات موجودات زنده را از طریق اختلال در فعالیت فتوسنتزی گیاهان موجود در فضای آبی رودخانه ها و دریاها به علت کاهش رسوخ نور به خطر می اندازند.
وی همچنین به تاثیرات مخرب این پساب ها روی برخی موجودات زنده به علت وجود ترکیباتی نظیر کربنات، کلرایدها و سود اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، محصولات حاصل از تجزیه بی هوازی مولکول رنگ، اثرات نامطلوبی در دستگاه گوارشی انسان و حیوان برجای می گذارند.
عبیری خاطرنشان کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان البرز که تعداد قابل توجهی از صنایع رنگرزی را در خود جای داده و با مشکلات ناشی از پساب های رنگی مواجه است، در این طرح با دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاری کرد و شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان محل این پژوهش انتخاب شد.
وی برتری این طرح را در مقایسه با دیگر پژوهش ها، کار تجربی و عملی روی پساب حاصل از صنایع داخلی برشمرد و افزود: در این پژوهش از لجن فعال تصفیه خانه پساب شهری استفاده شد به طوری که این لجن طی بیش از 90 روز کار آزمایشگاهی، به مخلوط باکتری های سازگار شده به محیط پساب تبدیل شد.
به گفته این محقق جوان، مخلوط باکتری به دست آمده توانایی حذف 60 تا 90 درصد رنگ و حذف قابل توجه ترکیبات سمی حلقوی (آروماتیک آمین) حاصله را داراست.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه روش استفاده شده سازگاری مناسبی با شرایط فیزیکی و شیمیایی پساب مانند دمای (در محدوده C°40 و pHهای بالا) داشت، این روش بدون انجام هیچگونه تغییراتی در پساب قادر به انجام فرایند تصفیه هست.
پژوهشگر طرح گفت: در روش استفاده شده (مخلوط باکتری ها) برخلاف روش های شیمیایی قابلیت تجزیه کامل مولکول های رنگ به محصولات بدون خطر وجود دارد و برخلاف روش های فیزیکی هیچگونه لجن رنگی ثانویه ای تولید نمی‏ شود.
نتایج این پژوهش در همه صنایع تولید کننده پساب آلوده به رنگ همچون صنایع نساجی، غذایی، کاغذسازی و آرایشی- بهداشتی قابل استفاده است.
این طرح در مراحل بعدی خود باید به شکل نیمه صنعتی درآمده و سپس نمونه صنعتی آن طراحی شود.
این پژوهش در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش زیست فناوری و با عنوان 'تصفیه زیستی فاضلاب های صنایع رنگرزی با استفاده از کشت مخلط باکتری ها' با راهنمایی استادان راهنما بابک بنکدارپور و نرگس فلاح انجام شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا