بزرگترین مشکل بانک ها چیست؟

بزرگترین مشکل بانک ها چیست؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - تسنیم به نقل از علی دیواندری نوشت: مطالبات معوق یکی از چالش‌های مهم نظام بانکی است و این مشکل در صدر مشکلات بانک‌ها است، زیرا نسبت‌های مطالبات معوق در بانک‌ها بالا رفته و نگران کننده است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه مهم ترین مشکل نظام بانکی کشور، مطالبات معوق است، گفت: این مشکل باعث تشدید رقابت کاذب بانک‌ ها برای جذب منابع و افزایش نرخ سود شد که بانک مرکزی برای حل این مشکل وارد شده است.

علی دیواندری در خصوص مهمترین چالش‌های کنونی نظام بانکی، گفت: مطالبات معوق یکی از چالش‌های مهم نظام بانکی است و این مشکل در صدر مشکلات بانک‌ها است، زیرا نسبت‌های مطالبات معوق در بانک‌ها بالا رفته و نگران کننده است.

وی تنگنای اعتباری را یکی دیگر از مشکلات مهم نظام بانکی عنوان کرد و افزود: بانک‌های کشور مشکل نقدینگی دارند و در بخش اعطای تسهیلات و با توجه به شرایط کشور که مشکل رونق اقتصادی داریم و بایستی هزینه کرد افزایش باید شاهد رویکرد انقباضی بانک ها هستیم که این یک فاکتور منفی است؛ البته نرخ سود یکی دیگر از چالش‌های بانک‌ها است، زیرا نرخ سود سپرده‌ و تسهیلات کنونی معقول نیست و در بخش واقعی کشور چنین سودی به دست نمی‌آید.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: مطالبات معوق بالا، تنگنای اعتباری و نرخ سود بالا برای اقتصاد ملی مشکل ایجاد می کند و باید برای آن  راه چاره‌ای اندیشیده شود، البته رقابت بانک ها برای جذب منابع و افزایش نرخ سود فقط در ظاهر است، زیرا بانک‌ها برای حل مشکلات خود، با هم رقابت می‌کنند که این رقابت طبیعی است، اما باید بررسی شود که چرا این رقابت تشدید شده، که علت آن مطالبات معوق است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: باید بررسی شود که چه دلیلی باعث تشدید رقابت روی نرخ سود و ایجاد رقابت کاذب شده که بانک‌ها به دنبال جذب منابع هستند. دلیلش این است که بخشی از منابع‌ بانکها تحت تاثیر مطالبات معوق، از کنترل خارج شده است و بانک‌ها برای وصول بدهی خود از بدهکاران اقدام کردند که ملک و یا دارایی ضمانت گذاشته شده را تصاحب می‌کنند و این باعث کم شدن نقدینگی آنها می‌شود،  چون بانک به نقدینگی نیاز دارد برای جذب منابع،  سودی بالا به سپرده‌ها پرداخت و باهم رقابت شدید می‌کنند.

دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی

وی تصریح کرد: بانک مرکزی برای حل مشکل کاذب بانک‌ها و کاهش نرخ سود سپرده وارد شده که از طریق دخالت در بازار بین بانکی توانسته تا حدودی این رقابت را مهار کند؛ اقداماتی همچون آزادسازی بخشی از ذخایر سپرده قانونی و دخالت در تسهیلات بین بانکی و ایجاد خط اعتباری برای بانک‌هایی که با مشکل مواجه‌اند، انجام شده که باعث شد تا حدودی عطش نرخ‌های بالای وام ‌های شبانه کم شود و انتظار می رود با این اقدامات نرخ سود کاهش یابد.

بانک‌های ما از مقررات جدید بانکداری بین المللی عقب هستند

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مورد لغو تحریم‌ها و آماده نبودن نظام بانکی برای ورود به عرصه بین المللی، گفت: در حوزه مقررات جدید و مقررات مربوط به پول شویی، تامین مالی اعتباری، شناخت مشتریان، بانک‌های ما عقب هستند که باید هم آموزش ببینند و هم شفافیت بیشتری ایجاد شود و هم سیستم آی تی خود را مجهز کنند.

دیواندری، در پاسخ به این سوال که ممکن است دوباره نظام بانکی را با اتهام پولشویی تحریم کنند و یا به این دلیل همکاری کارگزاری با بانک‌های خارجی ایجاد نشود، بیان کرد: بانک‌های خارجی که از گذشته روابط کارگزاری داشتند و سابقه خوبی در ارتباط با ایران دارند، سریع فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

وی تصریح کرد: وقتی بانک جدید خارجی و بانک‌هایی که سابقه همکاری با ایران ندارند، بخواهند روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی ایجاد کنند، زمان می‌برد، زیرا این بانک‌ها محتاط‌تر عمل خواهند کرد که قابل پیش بینی است، اما نهایتا لغو تحریم‌ها و برقراری ارتباط بانکی با خارج به نفع اقتصاد ملی و بانک‌ها است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مورد اینکه گفته می‌شود، اتصال به سوئیفت به تنهایی کارساز نیست، گفت: سوئیفت که برقرار شود، مشکلی برای ارتباط با بانک‌های خارجی نیست، زیرا هم اکنون اکثر بانک‌های ایرانی نزد کارگزاران خود در خارج از کشور  حساب و موجودی دارند و با لغو تحریم‌ها می توانند خیلی سریع ارتباط خود با کارگزاری خارجی را برقرار کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا