در روزهای نخست سال 2016 به غیر از دلار امریکا، تمامی ارزهای جهانی با افت ارزش مواجه شده‌اند

سال نو جانی تازه در دلار دمید

سال نو جانی تازه در دلار دمید

پاتریک گیلپسی/گزارشگر

تنها دو روز از معاملات بازاری در سال جدید می‌گذرد اما دلار تحرکات بسیاری داشته و با افزایش ارزش بالایی مواجه شده‌است.

ارزهای جهانی در حال سقوط هستند اما دلار سبز امریکا همچنان روندی صعودی را در پیش گرفته‌است. روز دوشنبه دوباره موج جدیدی از نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین بازار را فراگرفت. واقعیت این است که اقتصاد اکثر کشورها به اقتصاد جمهوری خلق چین وابسته هستند.

بازارهای نوظهور حرارت و پویایی دلار را به خوبی احساس می‌کنند. لیر ترکیه از ابتدای سال جاری تا کنون 2.5درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده‌است. در عین حال راند آفریقای جنوبی و رئال برزیل هر کدام 1.1درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. پسوی کلمبیا نیز 1درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده‌است.

با وجود تمام خوشبینی‌ها، تحلیل‌گرانی وجود دارند که معتقدند دلار قدرت خود را در سال 2016 از دست خواهد داد

مارک چندلر رئیس بخش ارز برادران بران هریمن می‌گوید: «دلار سال جدیدی را با وضعیت بسیار خوبی آغاز کرده‌است.»

همه ارزها از سال گذشته تا کنون 20درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده‌اند؛ برخی ارزها حتی بیش از 20درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. دلار در سال 2015 در میان کاهش قیمت کالاها، ضعف اقتصاد جهان و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا پس از یک دهه، افزایش ارزش قابل توجهی را تجربه کرد.

روز دوشنبه پس از اقدامات کشور چین و خبرهایی که از وضعیت تولید کارخانه‌ای در این کشور به گوش رسید ارزش دلار دوباره افزایش یافت.

این مسئله ارزهای اصلی جهان را تحت فشار قرار داده‌است. یورو در این مدت 1.1درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده‌است؛ یوآن چین نیز 0.5درصد افت ارزش داشته‌است.

در اروپا ضعف بخش تولید همچنان به عنوان یک مسئله نگران‌کننده باقی مانده‌است. در میان 19کشوری از یورو به عنوان ارز رایج خود استفاده می‌کنند اقتصاد در سه‌ماهه نخست سال گذشته آن‌ها تنها 0.3درصد رشد داشته‌است.

البته دلار قوی باعث می‌شود کالاهایی امریکایی که برای صادرات تولید می‌شوند گران‌تر شوند و در نتیجه جاذبه کمتری خواهند داشت.

با وجود تمام خوشبینی‌ها، تحلیل‌گرانی وجود دارند که معتقدند دلار قدرت خود را در سال 2016 از دست خواهد داد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا