خارج شدن مواد معدنی خام با کمترین ارزش افزوده از لرستان

خارج شدن مواد معدنی خام با کمترین ارزش افزوده از لرستان

دنیای معدن - مدیرکل اکتشافات معدنی لرستان گفت: مواد معدنی به صورت خام و با کمترین ارزش افزوده از استان خارج می شود.

منطقه لرستان، «ظهیر حیدری نژاد» در همایش راهکارهای توسعه معادن و ژئوتوریسم لرستان، افزود: سال‎ها این ماده معدنی به صورت خام و با کمترین ارزش افزوده از استان خارج می شود در حالی‎که در برخی استان ها با به کارگیری روش های مدرن از هر تن سنگ صادراتی بیش از 18 متر سنگ تولید و از ضایعات آن در تولید پودرسنگ، صنایع کاشی، سرامیک و کاغذسازی استفاده می شود.

وی اظهار کرد: در استان از هر 10 تن سنگ حداکثر 10 متر سنگ تولید می شود و برای بهره گیری از ضایعات ایجادشده نیز هیچ اقدامی انجام نمی شود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان تصریح کرد: ضرورت اکتشاف ذخایر معدنی برکسی پوشیده نیست به نحوی که دست اندرکاران بخش معدن از این حلقه به عنوان گلوگاه معدن‎کاری یاد می کنند که البته این موضوع از چند زاویه قابل بررسی است چون عده ای از نبود ذخایر معدنی و غیراقتصادی بودن آن سخن می گویند درحالی‎که تا پیش از سال 92 هیچ گونه عملیات اکتشاف مدونی در استان انجام نشده و اندک کارهای انجام شده در قالب فعالیت های دانشجویی، پایان نامه و رساله بوده است.

حیدری‎نژاد افزود: نهادهایی مانند سازمان زمین شناسی کشور با توجه به رویکرد کلی مقوله معدن در کشور به دنبال اکتشاف ذخایر بزرگ و با اولویت ذخایر فلزی هستند در حالی‎که ذخایر موجود در استان براساس شواهد زمین شناسی از نوع ذخایر متوسط، کوچک و عمدتاً ذخایر غیرفلزی هستند بنابراین انتظار خارق العاده از نهادهای یادشده راه به جایی نمی برد.

وی خاطرنشان کرد: عدم استفاده از ماشین آلات، تکنولوژی های جدید و نیز عدم بهره گیری از دانش فنی سبب رکود معادن استان لرستان شده که البته وقتی سخن از این موضوع به میان می آید همه از عدم وجود منابع بانکی و تسهیلات برای نوسازی ناوگان سخن می گویند تا وضعیت کنونی را توجیه کنند.

این مسئول تصریح کرد: گواه این موضوع تفاهم نامه اعطای تسهیلات برای خرید ماشین آلات معدنی است که در سال گذشته ایمیدرو، بانک ملت و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی منعقد شده و تا 80 درصد قیمت ماشین آلات معدنی در قالب تسهیلات بلندمدت یارانه ای به معدنکاران اعطا می شود.

حیدری نژاد با اشاره با بیمه فعالیت های اکتشافی، افزود: در این راستا با هماهنگی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و یکی از شرکت های بیمه به دارندگان پروانه اکتشاف تا 70 درصد مبلغ مندرج در پروانه اکتشاف را به صورت تسهیلات قرض الحسنه دریافت می کنند.

وی یادآور شد: فعالیت های اکتشافی آن ها توسط صندوق بیمه می شود تا در صورت عدم موفقیت عملیات اکتشاف و نرسیدن به ذخیره خسارت احتمالی به حداقل برسد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا