تاکتیک فروش بلیت‌های نوروزی

تاکتیک فروش بلیت‌های نوروزی

معمولا با فرارسیدن فصل زمستان مردم برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی می‌کنند. این امر موجب می‌شود تهیه بلیت برای این سفرها نسبت ...

معمولا با فرارسیدن فصل زمستان مردم برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی می‌کنند. این امر موجب می‌شود تهیه بلیت برای این سفرها نسبت به سایر فصول سال با سرعت بیشتر و از حدود دو تا سه ماه پیش از نوروز صورت گیرد.

امسال با آزادسازی نرخ بلیت‌های هواپیما برخی شائبه‌ها حاکی از افزایش قیمتی است که در راستای آزادسازی نرخ بلیت‌ها صورت خواهد گرفت، اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌گوید آزادسازی همواره به منزله افزایش قیمت نیست. بلکه هر ایرلاین با توجه به کلاس‌بندی که صورت می‌دهد، نرخ‌ها را تعیین می‌کند. در این صورت امکان دارد برخی از مسیرها با کاهش قیمت نیز مواجه باشند. از سویی، وی اعلام کرده فروش بلیت‌های برنامه‌ای فصلی آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند برای سفرهایی که تا 8 فروردین ماه انجام می‌شود، بلیت تهیه کنند. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» را با این مقام مسوول می‌خوانید.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با تهیه بلیت برای سفرهای نوروزی هم‌راستا شده است. پیش از این اعلام شده بود که دو ایرلاین بعد از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما 20 درصد افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند. وضعیت سایر شرکت‌های هواپیمایی چگونه است؟ آیا سایر شرکت‌ها نیز در این خصوص اقدامی صورت داده‌اند؟

بله؛ سایر ایرلاین‌ها نیز درخصوص نرخ بلیت محاسباتی را صورت داده‌اند و حتی برخی از آنها افزایش قیمت نیز داشته و نرخ‌های جدید را اعلام کرده‌اند. به عبارتی، برای کلاس‌های مختلف نرخی از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است. اما آزادسازی قیمت‌ها همیشه هم به معنی افزایش قیمت نیست. در برخی از کلاس‌ها، نرخ‌ها با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.


این صحبت شما به معنی آن است که امکان کاهش قیمت نیز در جریان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما وجود دارد؟

دقیقا؛ در برخی از مسیرها و در برخی از ساعات قیمت‌ها کاهش خواهند داشت. همچنین با توجه به زمان خرید بلیت تا زمان پرواز، نرخ مختلفی تعریف شده که ممکن است حتی با 50 درصد زیر قیمت نرخ متعارف عرضه شود.


این فاصله زمانی از زمان تهیه بلیت تا زمان پرواز چقدر باید باشد که مسافران بتوانند از تخفیف بیشتری بهره‌مند شوند؟

هرچقدر این فاصله طولانی تر باشد، نرخ بلیت نیز ارزان تر خواهد بود. زیرا آن مسافر هزینه بلیت را زودتر از سایرین پرداخت می‌کند و شرکت هواپیمایی مربوطه نیز با محاسباتی که انجام می‌دهد، تخفیف‌هایی را برای آن مسافر در نظر می‌گیرد. خوشبختانه تنوع نرخی در شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده است. در گذشته ایرلاین‌ها قدرت مانور نداشتند. اما در حال حاضر می‌توانند افزایش و کاهش قیمت داشته باشند. البته بالاترین افزایش نرخی که تا کنون توسط ایرلاین‌ها اعمال شده حدود 20 درصد بوده است.


پیک سفرهای نوروزی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

این موضوع بستگی به تعطیلات پایان سال دارد. البته شرکت‌های هواپیمایی معمولا از 25 اسفند تا 15 فروردین را به‌عنوان روزهای پرتقاضا اعلام می‌کنند. در این مقطع زمانی پروازهای رفت معمولا با تقاضای بیشتری مواجه بوده و پروازهای برگشت معمولا متقاضی کمتری دارند. با پایان یافتن تعطیلات، این روند، برعکس می‌شود.


شلوغ‌ترین مسیرهای پروازی در ایام نوروز چه مسیرهایی هستند؟

بیشترین متقاضی در ایام سفرهای نوروزی مربوط به مسیر مشهد و کیش است. البته شهرهای توریستی و گردشگری مثل شیراز و اصفهان نیز جزو مسیرهای پرتردد محسوب می‌شوند. همچنین در این ایام اهواز نیز به مسیرهای شلوغ هوایی اضافه می‌شود. با این حال همچنان مشهد و کیش در اولویت سفرها قرار دارند.


آیا تعداد ایرلاین‌هایی که در این مسیرهای پرتردد فعال هستند جوابگوی تقاضای مسافران در زمان‌های شلوغ هست یا خیر؟

در حال حاضر، ما 257 فروند هواپیما داریم که حدود 100 فروند آن به دلیل نواقص فنی، قادر به ارائه خدمات نیستند. بنابراین هواپیماهایی که فعالیت می‌کنند، قطعا نمی‌توانند در بازه زمانی که تقاضا برای سفر زیاد است، پاسخگوی مسافران متقاضی باشند. بنابراین برخی از متقاضیانی که برای تهیه بلیت وارد این بازار می‌شوند؛ امکان دارد نتوانند به خواسته خود برسند. اما به هر حال همکاران ما تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن امکانات لازم به مسافران برای کار می‌گیرند.


آیا خدمات ویژه‌ای نیز برای نوروز درخصوص ارائه خدمات به مسافران توسط ایرلاین‌ها در نظر گرفته شده است یا خیر؟

بالاخره هریک از شرکت‌های هواپیمایی برای جذب مسافر سعی می‌کنند امکاناتی را برای متقاضیان سفر در نظر بگیرند. به‌طور مثال، برخی از ایرلاین‌ها برای مسافران کثیرالسفر خود کارت‌های طلایی و نقره‌ای را طراحی کرده‌اند که بر اساس آن یکسری خدمات ویژه به این افراد چه در زمان پرواز و چه در فرودگاه حتی در زمان تهیه بلیت به آنها ارائه می‌شود. این افراد حتی می‌توانند از تخفیف‌های ویژه ایرلاین مربوطه نیز بهره‌مند شوند.


از چه کسانی به‌عنوان مسافران کثیرالسفر یاد می‌شود؟ آیا این اصطلاح برای تمام شرکت‌ها تعریف واحدی دارد؟

این اصطلاح برای هر یک از شرکت‌های هواپیمایی تعریف مختص به آن شرکت را دارد. هر ایرلاین با توجه به توانمندی خود، تعریفی ویژه را از مسافران کثیرالسفر ارائه می‌دهد.


آیا در حال حاضر پیش فروش بلیت‌های سفرهای نوروزی آغاز شده است یا خیر؟

در حال حاضر شرایط خرید پروازهای برنامه‌ای فصلی فراهم شده است. مسافران می‌توانند تا 8 فروردین بلیت‌ها را پیش‌خرید کنند.


در برخی از روزها شاهد آن هستیم که بلیت‌هایی با قیمت‌های بسیار پایین، در مسیرهای مختلف عرضه می‌شود که البته یا برای همان روز است یا برای فردای آن روز. نرخ‌های بلیت‌های آخر لحظه‌ای چگونه تعیین می‌شود؟ آیا همیشه بلیت‌های آخر لحظه‌ای ارزان است یا در زمان‌های مختلف، فرق می‌کند؟

بلیت‌های آخر لحظه‌ای مربوط به پروازهای چارتر است. پروازهایی که نتوانسته‌اند به اندازه کافی مسافر جذب کنند در نتیجه در لحظات آخر برای آنکه کمترین زیان را متحمل شوند اقدام به فروش بلیت با کمترین قیمت ممکن می‌کنند. البته این پروازها توسط برخی از آژانس‌ها چارتر می‌شود و ایرلاین‌ها هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌ها ندارند و تا کنون نیز به این عرصه وارد نشده‌اند.


پس بلیت‌های آخر لحظه‌ای عمدتا چارتری هستند و توسط ایرلاین‌ها عرضه نمی‌شود.

بله همین‌طور است. چارترکنندگان برای اینکه هواپیما خالی نباشد اقدام به ارزان‌فروشی می‌کنند. البته این موضوع در زمان‌های پیک سفر اتفاق نمی‌افتد. به دلیل تقاضای زیادی که در آن زمان وجود دارد، بلیت‌ها معمولا با قیمت بالاتر فروخته می‌شود.


کاهش و افزایش نرخ بلیت‌های آخر لحظه‌ای با توجه به آزادسازی نرخ بلیت‌ها چه تعریفی دارند؟

همان‌طور که گفتم در گذشته شرکت‌های هواپیمایی امکان بازی با نرخ‌ها را نداشتند. اما با آزادسازی نرخ بلیت‌ها، ایرلاین‌ها نیز متناسب با ظرفیت‌های خود، نرخ تعیین می‌کنند. بدیهی است که در پیک سفر، هرچه به زمان پرواز نزدیک می‌شویم، بلیت‌های گران‌تری را تهیه خواهیم کرد. البته گران بودن بلیت‌هایی که توسط ایرلاین‌ها عرضه می‌شوند، به اندازه پروازهای چارتر نخواهد بود. برخی از پروازهای چارتر در پیک سفرها قیمت‌های خود را تا 3 برابر نیز افزایش می‌دادند. اما ایرلاین‌ها با توجه به قیمت متعارف، افزایش نرخ می‌دهند.


منظور از قیمت متعارف چیست؟ آیا سقف یا کف قیمتی را برای بلیت‌ها تعریف کرده‌اید؟

سقف یا کف قیمت نداریم؛ اما شرکت‌های هواپیمایی، هزینه‌های خود را با یکدیگر جمع می‌کنند و حاشیه سودی معادل 5 تا 10 درصد را نیز برای تعیین نرخ بلیت در نظر می‌گیرند. حاصل آن نیز قیمتی متعارف خواهد بود. این در حالی است که قیمت تمام شده برای پروازهای چارتری اهمیت ندارد و آنها هر زمان که بخواهند با توجه به تقاضا برای سفر، قیمت‌ها را افزایش یا کاهش می‌دهند.


با توجه به اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در دستور کار قرار گرفته است، تکلیف پروازهای چارتری چه خواهد شد؟

یکسری قراردادهایی وجود دارد که با چارترکنندگان بسته شده است. از سویی چارتر، یکی از روش‌های توسعه گردشگری در تمام دنیا محسوب می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان مانع از فعالیت چارترکنندگان شد. به‌خصوص در برخی از مسیرها از جمله مشهد و کیش که بیشترین تورهای مسافرتی را در بر می‌گیرند، نمی‌توان پروازهای چارتر را کنسل کرد. چراکه مسافران ترجیح می‌دهند برای سفر به این شهرها برای کاهش هزینه از تورها استفاده کنند. اما در جریان آزادسازی قیمت‌ها، نرخ‌های بلیت هواپیما مدیریت می‌شود. در حالی که پروازهای چارتر شده مشمول تبعیت از آزادسازی نرخ‌ها نیستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا