کارتی که جایگزین یارانه نقدی خواهد شد/ تفاوت سهمیا با یارانه نقدی چیست؟

کارتی که جایگزین یارانه نقدی خواهد شد/ تفاوت سهمیا با یارانه نقدی چیست؟

اقتصاد > انرژی - مشاور وزیر نفت گفت: دستگاه ها و تجهیزات مصرف انرژی در کشور و فرهنگ مصرف، سبب افزایش شدت مصرف انرژی در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت نفت، منصور معظمی افزود: دستگاه ها و تجهیزات مصرف انرژی در کشور و فرهنگ مصرف، سبب افزایش شدت مصرف انرژی در کشور شده است.

وی گفت: اگر بپذیریم منابع انرژی تجدیدناپذیر است و به نسل های آینده نیز تعلق دارد، تکلیف اخلاقی، قانونی و شرعی داریم که هم درست مصرف کنیم و هم این منابع را برای آیندگان حفظ کنیم.

مشاور وزیر نفت با بیان اینکه وضع کنونی مصرف انرژی در کشور نگران کننده است گفت: همه جا بحث می شود که از نظر ذخایر انرژی رتبه نخست را در دنیا داریم؛ باید یادآورشد که ما از نظر ظرفیت ها اول هستیم اما اگر بخواهیم این ذخایر انرژی را به فعل درآوریم میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که چنین امکانی وجود ندارد؛ بنابراین باید از منابع موجود بهینه استفاده کنیم.

معظمی، به وجود گسیختگی در بخش مدیریت انرژی نیز اشاره و اضافه کرد: باید به سمت یکپارچگی انرژی در کشور حرکت کنیم که در بسیاری از کشورهای دنیا این رویه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته اشتباه راهبردی در موضوع هدفمندی یارانه ها صورت گرفت، گفت: ادامه این اشتباه جای سئوال دارد؛ قرار بود منابع تأمین هدفمندی از افزایش قیمت های انرژی باشد. در دنیا قیمت های انرژی در حال کاهش است در حالی که قیمت های انرژی در ایران هیچ تغییری نکرد و هر سال نیز بر تعداد یارانه بگیران افزوده می شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر دولت، مجلس و ارکان حکومتی در بحث هدفمندی یارانه ها تصمیم جدی و عاجل نگیرند به مشکل جدی تری دچار خواهیم شد.

معظمی با بیان اینکه تصمیم جدی برای هدفمندی یارانه ها به معنای قطع پرداخت یارانه نقدی نیست، افزود: باید با نظام تصمیم گیری قاطع و نظام اطلاعاتی درست، دراین باره عمل کرد؛ هم اکنون بخش قابل توجهی از کسانی که یارانه نقدی دریافت می کنند جزء جامعه هدف نیستند. از این رو می توان بخش قابل توجهی از یارانه بگیران را حذف و به افراد کم درآمد بیشتر پرداخت کرد.

معظمی با بیان اینکه قرار بود بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به تولید اختصاص یابد افزود: یارانه تولید، صنعت و کشاورزی پرداخت نشده است. از این رو بخش صنعت آسیب جدی دیده و بخش زیادی از آن با ظرفیت بسیار پایین کار می کند.

وی گفت: در حالی که بخش زیادی از صنعت در رکود است باید تقاضا را تحریک کرد؛ ایجاد و تحریک تقاضا موجب افزایش تولید می شود اما این حمایت را در قالب نجات صنعت خودروسازی اجرا کردیم که نتیجه اش مشخص است.

معظمی افزود: اگر نگاه سیستمی به حل مسائل نداشته باشیم مشکلات بخشی را حل و معضل بخشی دیگر را اضافه می کنیم.

وی گفت: طرح کارت اعتباری خرید کالا اگر درست اجرا شود می تواند در تحریک تقاضا موثر باشد اما در حالی که نقدینگی در مجموعه هشت تریلیون و ٥٠0 هزار میلیارد ریال است تحریک تقاضا بسیار مشکل است.

به گزارش ایرنا، بخش عمده ای از درآمدهای نفتی، صرف تامین یارانه نقدی می شود به گونه ای که سرمایه گذاری در بخش انرژی کشور به دلیل پرداخت بودجه وزارتخانه های نفت و نیرو برای تامین هزینه یارانه های نقدی تقریبا تعطیل شده است.

با توجه به افت شدید قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی، نگرانی هایی درباره تامین یارانه نقدی مطرح شده است؛ کارشناسان هشدار می دهند که درآمد نفتی موجود به سختی قادر به تامین بودجه مورد نیاز برای پرداخت یارانه های نقدی است.

سال گذشته، نصرالله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از بررسی طرح موسوم به «سهمیا» خبر داد و گفت: در صورت اجرایی شدن، جانشین یارانه های نقدی می شد.

«کارت سهمیا» یک کارت اعتباری انرژی به شمار می رود که سهمیه شارژ شدن در آن، قابل خرید و فروش است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا