۲ درخواست مدیرعامل ذوب آهن و یک اقدام جدید و موقتی برای بهبود وضعیت

۲ درخواست مدیرعامل ذوب آهن و یک اقدام جدید و موقتی برای بهبود وضعیت

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خواهان افزایش تعرف های سنگین برای واردات و اجرای طرح مشابه صنعت خودرو در صنعت شد و از یک اقدام جدید این شرکت برای عبور از بحران کنونی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد صادقی که از اواسط آبان جانشین سعد محمدی در مدیریت ذوب آهن اصفهان شده ، با اشاره به وضعیت کنونی صنعت فولاد اظهار داشت: مشکلات کنونی این صنعت ناشی از عدم توازن بین عرضه و تقاضا است به طوریکه تولید واحد های فولادی کشور به اندازه مصرف است اما واردات، این موازنه را از بین برده است.

وی ادامه داد: هم اکنون اقتصاد متاثر از کاهش قیمت نفت با مشکلاتی مواجه است که این مشکلات در صنعت فولاد نیز دیده می شود اما شرایط به گونه ای نیست که نتوان آن را مدیریت کرد . چرا که ایران شرایط سخت تری همچون دوران دفاع مقدس را نیز پشت سرگذاشته است. بنابراین ازتجربه لازم برای عبور از این بحران برخورداریم.

وی که بین سال های 69 تا 76 رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ذوب آهن بود، افزود : برای عبور از این مشکلات باید سیاست های درست  با فوریت اتخاذ شود و برای خروج از رکود کنونی صنعت فولاد ، باید هر چه سریعتر تعرفه های سنگین برای واردات محصولات فولادی تعیین شود. اگر این تعرفه ها به موقع برقرار شده بود ، امروز شاهد این معضلات ویرانگر در صنعت فولاد کشور نبودیم.

صادقی با اشاره به اینکه هم اکنون تعرفه محصولات فولادی بین 15 تا 20 درصد است گفت : دولت تصمیم دارد که این تعرفه را تنها 15 درصد افزایش دهد که آن هم محدود به برخی کشورها از جمله چین بوده و نمی تواند موجب رونق بازار این محصولات شود.

وی افزود: چین به دلیل کاهش رشد اقتصادی ، تمایل بسیاری به صادرات محصولات فولادی دارد. همین امر نیز صنعت فولاد کشور ما را تحت تاثیر قرار داده و اقدامی نیز برای مقابله با آن نمی شود. در حالیکه کشورهای صنعتی مانند آمریکا برای مقابله با دامپینگ چین ، تعرفه های بالای 100 درصد وضع کرده اند.

به گفته این مقام مسئول شرکت های فولادی داخلی به دلایل مختلف از توان رقابتی کمی در سطح بین المللی برخوردارند از جمله اینکه قیمت مواد اولیه همچون سنگ آهن در دنیا به یک سوم کاهش یافته اما تولید کنندگان داخلی به دلیل حفظ معادن باید سنگ آهن را با قیمت گذشته خریداری کنند.

صادقی ضمن تاکید بر افزایش هرچه سریعتر تعرفه واردات فولاد، خواستار اقدام دولت مشابه آنچه برای صنعت خودور صورت گرفت، جهت رونق پروژه های عمرانی و  صنعت ساخت و ساز شد تا از این طریق صنعت فولاد از ورطه سقوط نجات یابد.

وی همچنین از برنامه ذوب آهن جهت ساخت مسکن در شهرهای اصفهان و فولادشهر در تعداد زیاد خبر داد و گفت : این کار در رونق دوباره صنعت ساختمان موثر است و جهت عبور از بحران کنونی صورت می گیرد. با توجه به اینکه ذوب آهن در ساخت این مسکن ها به دنبال سودآوری نیست ، لذا با قیمت مناسب واگذار خواهند شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا