رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات عنوان کرد

سعی امارات برای حفظ تجارت 30 میلیاردی با ایران

سعی امارات برای حفظ تجارت 30 میلیاردی با ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: دوبی حدود 30 میلیارد دلار تبادلات بازرگانی با ایران دارد که رقم قابل توجهی در اقتصاد امارات و کشورهای خلیج فارس است و اماراتی‌ها به این نکته واقفند لذا سعی کرده‌اند در روابط ایران و عربستان، بینابین قرار گیرند و با وجود تقلیل روابط دیپلماتیک، روابط بازرگانی خود را با ما حفظ کنند.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد روابط ایران با امارات تاکید کرد: امارات روابط سیاسی با ایران را از سفیر به کاردار تقلیل داده و این تصمیم سیاسی است که در ابوظبی گرفته شده نه دوبی.

وی افزود: دوبی حدود 30 میلیارد دلار تبادلات بازرگانی با ایران دارد که این رقم در اقتصاد امارات و کشورهای خلیج فارس عدد قابل توجهی است و اماراتی‌ها نیز به این نکته واقف هستند که اگر بخواهند در روابط تجاری و بازرگانی با ایران تغییراتی ایجاد کنند پیدا کردن مشتری برای حدود 30 میلیارد دلار زیربنای اقتصادی کار سختی است.

امارات سعی کرده در روابط ایران و عربستان بینابین قرار گیرد

دانشمند در عین حال تاکید کرد: امارات سعی کرده در روابط ایران و عربستان بینابین قرار گیرد و با تقلیل روابط دیپلماتیک خود در عین حال روابط بازرگانی خود را با ما حفظ کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات افزود: امارات می‌داند که اگر ایران از فضای بازرگانی آنجا خارج شود، بازگشت دوباره ایران به آن کشور کار آسانی نیست و زیان عمده را خودشان متحمل می‌شوند.

قطع رابطه عربستان و سودان با ایران، به ضرر خودشان است نه ایران

وی با بیان اینکه ایران با عربستان روابط اقتصادی و بازرگانی چندانی ندارند، گفت: عمده مساله بین ایران و عربستان بحث حجاج بود که طبیعی است در این زمینه عربستان ضرر می‌کند و از طرفی ما برای انتقال بخشی از حجاج در بعضی مواقع هواپیماهای عربی را اجاره می‌کردیم که همه این موارد در نهایت به ضرر عربستان است.

دانشمند گفت: کشور عربستان دارای صنایع پتروشیمی، کود شیمیایی و یا نفت است که کشورمان نیز دارای همین ظرفیت‌هاست و به نوعی رقیب ما در این زمینه محسوب می‌شد؛ بنابراین قطع رابطه ایران با عربستان چیزی نیست که کشورمان از آن متضرر شود.

وی در مورد قطع روابط بحرین با ایران گفت: چند سالی است با بحرین ارتباط بازرگانی نداریم، البته سال‌ها پیش از بحرین، گندله و شمش آلومینیوم خریداری می‌کردیم که دیگر این کار صورت نمی‌گیرد و خودمان تولیدکننده هستیم.

دانشمند با اشاره به قطع رابطه سودان با ایران عنوان کرد: قطع رابطه سودان با ایران به ضرر خود آنهاست، چون از طریق ایران، کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی در سودان انجام می‌شد و آنها کمک‌گیرنده از ایران بودند.

به گزارش ایسنا، در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و بحرین و سودان هم نسبت به قطع روابط با ایران اقدام کردند. امارات نیز روابط سیاسی با ایران را از سفیر به کاردار تقلیل داد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا