عسگراولادی در گفت‌و‌گو با ایسنا عنوان کرد

تاثیر تنش‌های دیپلماتیک بر تجارت ایران با کشورهای منطقه

تاثیر تنش‌های دیپلماتیک بر تجارت ایران با کشورهای منطقه

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تبادلات تجاری و بازرگانی ایران با عربستان بسیار کم بود و از طرفی معاملاتی که صورت می‌گرفت نیز بیشتر از طریق کشورهای واسطه بود.

اسدالله عسگراولادی درگفت‌و‌گو با خبرنگارایسنا، اظهارکرد: به کشور عربستان صادرات خشکبار داشتیم که با قطع روابط بین دو کشور تغییرات چندانی را در این زمینه شاهد نخواهیم بود.

با عربستان ارتباط تجاری مستقیم نداشتیم

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در ادامه توضیح داد: با عربستان به صورت مستقیم ارتباط نداشتیم و مبادلات تجاری ما با این کشور از طریق کویت، دوبی و در بعضی مواقع از طریق کشور عمان صورت می گرفت؛ بنابراین با قطع ارتباط،‌ این تبادلات می تواند از طریق این کشورها ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و بحرین و سودان هم نسبت به قطع روابط با ایران اقدام کردند. امارات نیز روابط سیاسی با ایران را از سفیر به کاردار تقلیل داد.

اما در حالی که عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و این امر شاید روی روابط اقتصادی دو کشور نیز تاثیرگذار باشد، نگاهی به آمار تجارت دو کشور و بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که عربستان با این کار در طولانی مدت بیش از ایران متضرر می‌شود.

تجارت کمتر از 200 میلیون دلاری ایران و عربستان

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، تعداد اقلام صادراتی ایران به عربستان در هشت ماهه سال جاری 152 مورد به ارزش 133 میلیون دلار بوده و این در حالی است که عربستان تنها 71 قلم کالا به ارزش 40 میلیون دلار به ایران صادر کرده است.

بر این اساس بیشتر میزان صادرات ایران به عربستان مربوط به محصولات فولادی است که رقم صادرات این محصولات به حدود 95 میلیون دلار می‌رسد، این در حالی است که ایران در همین مدت موفق شده بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار محصولات فولادی خود را به سایر کشورها صادر کند و این رقم تنها بخش کوچکی از صادرات فولاد ایران است که البته می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به پایین‌بودن قیمت فولاد ایران و کیفیت خوب آن، عربستان از قطع این همکاری بیش از ایران ضرر می‌کند.

با توجه به آمار به دست آمده از گمرک، اقلام عمده صادراتی ایران به عربستان علاوه بر محصولات فولادی به ترتیب انواع زعفران، پسته، انواع کشمش و انگور، انواع فرش و کف‌پوش و سیمان سفید، پرتلند و کلینکر بوده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا