داعش به پایانه‌های نفتی لیبی حمله کرد

داعش به پایانه‌های نفتی لیبی حمله کرد

گروه تروریستی داعش با نیروهای امنیتی لیبی در حوالی پایانه صادرات نفت السدر درگیر شدند و همچنین یک تانکر ذخیره‌سازی نفت در نزدیکی پایانه راس لانوف در جریان درگیری دیگری به آتش کشیده شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نگهبانان این پایانه‌های نفتی اعلام کردند که بمب‌گذاران انتحاری داعش به وسیله خودرو به پایانه السدر حمله کرده و تانکر ذخیره‌سازی نفت در پایانه راس لانوف که در 20 کیلومتری پایانه السدر قرار دارد به وسیله یک راکت هدف قرار گرفته است.

سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی (NOC) اعلام کرد که تانکر هدف قرار گرفته حدود 400 هزار بشکه نفت داشته است. شرکت ملی نفت لیبی تا ساعاتی پس از این انفجار مشغول مهار آتش‌سوزی پس از این حمله بود.

لیبی پس از سقوط معمر قذافی در سال 2011 دچار آشوب و اغتشاش شده و دولت‌های رقیب و شبه‌نظامیانی که از آنها حمایت می‌کنند برای به دست گرفتن این کشور و ذخایر انرژی آن درگیر هستند. پایانه‌های السدر و راس لانوف بزرگترین بنادر صادرات نفت لیبی که بین سرت و بنغازی قرار دارند به مدت یک سال است که تعطیل شده‌اند.

گروه تروریستی داعش از خلاء امنیتی در لیبی استفاده کرده و مناطقی را در این کشور تصرف کرده است و تهدید کرده که از شهر سرت که کنترل آن را در اختیار دارد پیشروی خواهد کرد.

این گروه تاکنون نتوانسته کنترل هیچ یک از تاسیسات نفتی لیبی را در اختیار بگیرد اما این کار را در سوریه انجام داده است.

داعش اعلام کرده که پس از به دست گرفتن کنترل شهر کوچک بن جواد در حوالی پایانه السدر به این پایانه حمله کرده است اما اطلاعات مستقلی برای تایید صحت و سقم این ادعا وجود ندارد.

پایانه السدر تحت حفاظت گارد تاسیسات نفتی ابراهیم الجزران که دولت مستقر در شهر بیضاء در شرق این کشور که حمایت می‌کند، قرار دارد اما همچنین با دیگر نیروهای حامی این دولت مبارزه می‌کند.

تولید نفت خام لیبی از روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2011 به کمتر از یک‌چهارم رقم سقوط کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا