معاون دولت الکترونیکی سازمان IT:

شبکه ملی اطلاعات یک طرح‌ پایدار در نظام برنامه‌ریزی کشور است

شبکه ملی اطلاعات یک طرح‌ پایدار در نظام برنامه‌ریزی کشور است

ایجاد و مدیریت شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یک حکم که از سوی مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و ابلاغ شده، در حال اجرایی شدن است و به همین دلیل نیازی به مطرح شدن در برنامه ششم توسعه ندارد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، ایجاد و مدیریت شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یک حکم که از سوی مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و ابلاغ شده، در حال اجرایی شدن است و به همین دلیل نیازی به مطرح شدن در برنامه ششم توسعه ندارد.

رضا باقری اصل ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تبصره ذیل ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره برنامه ششم و همچنین حکم ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای اعضای شورای عالی فضای مجازی از جمله احکام بالادستی به شمار می‌رود که بر پیاده‌سازی، توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات در آنها تأکید شده است.

وی افزود: براساس سیاستی که از سوی دولت اتخاذ شده است، مواردی که احکام دایمی لازم داشتند به‌عنوان احکام دایمی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است که مورد بررسی کمیسیون قرار گیرد و مواردی که نیاز به برنامه روشن داشت یا در اسناد آنها خلئی مشاهده می‌شد به‌عنوان سیستم برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گرفت، به‌عنوان نمونه، توسعه دولت الکترونیکی یکی از موضوعاتی است که در برخی بخش‌ها نظیر به اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات نیاز به برنامه روشن داشت و به همین دلیل مقرر شد در برنامه ششم در سیاست‌های کلان‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که پیشنهاد بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس ارائه شده است، گفت: نگرش سازمان مدیریت این بوده است که شبکه ملی اطلاعات حکم صریح دارد و ادامه مسیر برنامه پنجم توسعه است؛ به‌عنوان یکی از طرح‌های پایدار در نظام برنامه‌ریزی کشور نیاز به حضور در برنامه جدید ندارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، تبیین نظام اجرایی فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از طرح‌های عمرانی در سه برنامه اقتصادی گذشته بدون وجود حکمی جدید در حال انجام است.

باقری اصل درباره بودجه‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات نیز تصریح کرد: طی دو سال گذشته و با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درآمدهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور سرمایه‌گذاری در همین حوزه استفاده خواهد شد و طرح‌های شبکه ملی اطلاعات نیز از محل همین بودجه‌ها اجرایی و پیگیری خواهد شد.

او ادامه داد: بر همین اساس تاکنون و علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای در کشور، دولت و وزارت ارتباطات، بودجه طرح‌های این حوزه را با درصد بالاتری نسبت به برخی حوزه‌های دیگر تأمین کرده است تا زیرساخت‌های لازم با توجه به طراحی که بر اساس حکم مقام معظم رهبری و مصوبه شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته، اجرایی شود.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که در آغاز دولت یازدهم تنها 15 درصد از تعهدات برنامه پنجم توسعه اجرایی شده بود اظهار داشت: میزان پهنای باند داخلی کشور یکی از شاخص‌های شبکه ملی اطلاعات بوده که در حکم مقام معظم رهبری نیز قید شده است و می‌بایست 50 درصد مصارف ترافیکی در داخل تأمین شود یا محتوا در داخل باشد که در ابتدای دولت این عدد تنها 10 درصد بوده و اکنون به حدود 40 درصد رسیده است.

وی افزود: با تجربه‌ای که در تدوین برنامه در مجلس داشته‌ام، تاکنون همواره نیت مجلس همراهی دولت جهت پوشش خلأهای موجود بوده و بر همین اساس نیز ماده 46 قانون برنامه پنجم به‌عنوان یکی از ماده‌های بسیار خوب برنامه به تصویب رسید و در تبصره 30 پیش‌نویس برنامه ششم نیز موارد خوبی مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/*

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا