پروژه جدید شفاف‌سازی تجارت ایران کلید خورد

پروژه جدید شفاف‌سازی تجارت ایران کلید خورد

طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران، در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات تجارت خارجی به صورت روزانه به‌روز می‌شود و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

در سال‌های اخیر میزان قاچاق در اقتصاد ایران بسیار قابل توجه بوده است. در آخرین اعلام رسمی هم پنجم آذر ماه امسال، حبیب‌الله حقیقی،  رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت:سالانه از مبادی ورودی و خروجی کشور ۲۰ میلیارد دلار قاچاق می‌شود که این حجم می‌تواند در حوزه‌های مختلف کشور تاثیرات اساسی داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، در همین راستا، معمولا توصیه اقتصاددانان و فعالان بخش خصوصی کشور به دولت اقدام در راستای شفاف‌سازی در حوزه تجاری بوده تا از این طریق در کنار راهکارهای دیگر بتواند با پدیده قاچاق مقابله کند. از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی بارها عنوان کرده‌اند که برای برنامه‌ریزی‌های خود نیاز به اطلاعات به‌روزی دارند که یکی از منابع منتشر کننده این اطلاعات، نهادی مانند گمرک ایران می‌تواند باشد.

در همین مورد مسوولان تجاری کشور پیش از این وعده داده بودند که در راستای شفاف‌سازی تجاری ایران گام‌هایی را برخواهند داشت که در این مورد امروز رئیس کل گمرک ایران خبر داد از امروز اطلاعات تجارت خارجی کشور به‌روز منتشر خواهد شد.

مسعود کرباسیان خبر داد که در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات تجارت خارجی به صورت روزانه به‌روز می‌شود و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

در این سامانه اطلاعاتی گمرک ایران،  در سه بخش صادرات، واردات و ترانزیت قرار است که اطلاعات روزانه در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در حال حاضر فعلا بخش واردات آن به‌روز می‌شود که به گفته رئیس کل گمرک ایران دو بخش دیگر نیز از فردا فعال خواهند شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا