کاهش نوسان قیمتی دلار در زمستان

کاهش نوسان قیمتی دلار در زمستان

بررسی روند قیمتی دلار در یکسال اخیر نشان می دهد دلار این روزها در سقف قیمتی خود قرار گرفته است. بر همین اساس در یکسال گذشته دلار در بازه قیمتی 3230 تومان تا 3660 تومان در نوسان بوده است.

در شرایطی که بازار ارز در پاییز سال جاری با گسترده شدن دامنه نوسانات و افزایش قیمت همراه بود همزمان با آغاز زمستان بازار روزهای آرامی را سپری می کند و دامنه نوسانات قیمتی محدود شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه نیوز، بررسی ها نشان می دهد دلار در نخستین روز زمستان سال جاری 3630 تومان قیمتگذاری شد و روز گذشته به قیمت حدود3660 تومان رسیده است که افزایش 30 تومانی قیمت دلار در زمستان سال جاری را نشان می دهد.

بررسی روند قیمتی دلار در یکسال اخیر نشان می دهد دلار این روزها در سقف قیمتی خود قرار گرفته است. بر همین اساس در یکسال گذشته دلار در بازه قیمتی 3230 تومان تا 3660 تومان در نوسان بوده است.

فعالان بازار معتقدندکاهش تقاضا برای درهم، خارج شدن اثر ژانویه و برخوردهای انتظامی با بازیگران غیررسمی از جمله دلایل اصلی کاهش نوسانات قیمتی در بازار ارز است.

به گفته فعالان بازار همزمان با آغاز زمستان تقاضای ارز از سوی تاجران کاهش می یابد و این موضوع در کنار کاهش تقاضا ارز مسافرتی موجب شده تا ارز در بازه قیمتی محدود در نوسان باشد.

اما در این شرایط این سوال مطرح می شود که چرا همزمان با کاهش نوسانات ارزی قیمت ها کاهش نیافته است. فعالان بازار در پاسخ به این سوال می گویند در شرایط فعلی عرضه خاصی در بازار وجود ندارد و این عامل از افت قیمت‌ها جلوگیری کرده است. به این ترتیب نبود عرضه و تقاضای خاص موجب شده دلار در یک مدار بسته حرکت کند.

برخی فعالان بازار می گویند حجم منابع آزاد شده به اندازه‌ای نیست که ذهنیت روانی بازار را تغییر زیادی دهد. بنابراین در موقعیتی که بازار پتانسیل افزایش را دارد، قیمت کاهش پیدا نمی‌کند.

اما در کنار این اتفاق ها فضای سیاسی کشور تحت تاثیر افزایش تنش ها میان ایران و عربستان در شرایط ویژه ای قرار گرفته است و در در این شرایط این سوال مطرح می شود که این اتفاق چه تاثیری بر بازار ارز می گذارد.

برخی کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی تنش‌های سیاسی فعلی می‌تواند بار دیگر از قیمت دلار حمایت کند. به گفته این کارشناسان‌ تنش‌های سیاسی که به نقل از سایت بلومبرگ در سه دهه اخیر بی‌سابقه عنوان شده است، احتمال سقف‌شکنی دوباره دلار را افزایش داده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا