واردات 66 هزار تن گندله هندی به ایران صحت ندارد

واردات 66 هزار تن گندله هندی به ایران صحت ندارد

آقای كيوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین الملل و عضو هيئت مديره انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ايران، طی گفتگويی با نرخ باكس صحبت های مديرعامل شركت هندی را تكذيب كرد و افزود: اطلاعات اعلام شده توسط آقای مالای چاترجی مديرعامل شركت KIOCL در مورد واردات گندوله صحت ندارد.

 

نرخ باكس روز يكشنبه مورخ ٣ ژانويه به نقل از آقای مالای چاترجی مديرعامل شركت KIOCL خبری را منتشر نمود كه در اين خبر مديرعامل شركت هندی مدعی شد،‌ يك محموله ٦٦،٥٠٠ تنی گندوله ساخت شركت KIOCL يا كودرموخ هندوستان را كه از كنسانتره وارداتی برزيل توليد شده به ايران صادر نموده است.
آقای كيوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین الملل و عضو هيئت مديره انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ايران، طی گفتگويی با نرخ باكس صحبت های مديرعامل شركت هندی را تكذيب كرد و افزود: اطلاعات اعلام شده توسط آقای مالای چاترجی مديرعامل شركت KIOCL در مورد واردات گندوله صحت ندارد. ادعای آقای چاترجی مبنی بر صادرات نيم ميليون تن گندوله در سال ٢٠١٦ به ايران وقتی می تواند صحت داشته باشد كه تمام واحد های فولاد سازی احيا مستقيم ايران با حداكثر ظرفيت در سال ١٣٩٥ به فعاليت خود ادامه دهند.

 


در اين رابطه شايان ذكر است كه اولين ملاقات اينجانب با آقای مالای چاترجی و طرح پروژه صادرات كنسانتره از گل گهر به شركت كودرموخ و واردات گندوله به ٧ ماه پيش در نيمه خرداد سال جاری بر می گردد كه من با ايشان در كنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در وين جلسه داشته ام.
آن زمان واردات گندوله با توجه به استفاده از ارز رقابتی توجيه اقتصادی برد-برد برای طرف های ايرانی و هندی داشت ولی متاسفانه در آن برهه ما نتوانستيم مكانيزم عملياتی برای خريد و ارسال كنسانتره از گل گهر و حمل به بندر نيو منگلور و واردات گندوله به بندر عباس بدست بياوريم. هر چند در اين رابطه مذاكراتی با كشتيرانی جمهوری اسلامی ايران جهت برآورد هزينه ١٤ دلاری رفت كنسانتره و برگشت گندوله در تابستان گذشته انجام گرفت.
در ادامه جعفری طهرانی افزود: در رابطه با اين پروژه، آخرين جلسه ايی كه با آقای مالای چاترجی داشته ام در كنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در جزيره كيش در پايان شهريور ماه سال جاری می باشد كه ايشان سناريو را به خريد كنسانتره از شركت آنگلو آمريكن برزيل و صادرات به ايران تغيير دادند، چرا كه ديگر نياز به فاينانس يا سرمايه گذاری جهت خريد و ارسال بار توسط طرف ايرانی وجود نداشت و خود شركت هندی رأساً سرمايه گذاری جهت خريد سنگ آهن كنسانتره از برزيل را انجام می داد.
هر چند ناگفته پيداست كه كيفيت سنگ آهن كنسانتره توليدی برزيل به علت سولفور پايين تر بهتر از كنسانتره گل گهر می باشد و بالطبع كيفيت گندوله توليدی نيز بالاتر از مشابه ايرانی مي باشد.
جهت استحضار فقط قرارداد يك محموله گندوله بين فولاد مباركه اصفهان با شركت KIOCL در تابستان گذشته منعقد گرديد و قيمت خريد هم چون مربوط به ٤ ماه پيش بود، نرخ آن نيز بالاتر قيمت روز پيشنهاد شده بود. پس از آن به علت افت شديد قيمت سنگ آهن و بالطبع گندوله از محدوده ١٠٠ دلاری به محدوده ٥٠ دلاری، اين قضيه عملاً توجيه اقتصادی خود را از دست داد.
البته لازم به ذكر است كه شركت های مختلف بخش خصوصی و دولتی ايران در سال آينده توليدات جديد گندوله شان وارد مدار خواهد گرديد كه به عنوان مثال می توان به شركت گل گهر اشاره كرد. خود گل گهر به تنهايی بين ٣ الی ٥ ميليون تن گندوله جديد در ٦ ماهه اول سال آينده توليد خواهد كرد و عملاً ايران از واردات گندوله در سال ١٣٩٥ بی نياز خواهد شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا