مجوز فعالیت جدید معدنی در هفتادقله صادر نمی شود

مجوز فعالیت جدید معدنی در هفتادقله صادر نمی شود

دنیای معدن - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با وجود شیوع بیماری ppr در منطقه حفاظت شده هفتادقله و تلفات 400 راسی حیات وحش، در حال حاضر وضعیت مطلوب و مطالعات دقیقی در جهت احیای تنوع زیستی در هفتاد قله در حال پیگیری است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی - منطقه مرکزی- درخصوص وضعیت کنونی منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک اظهار کرد: شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه منجر به مرگ بیش از 400 راس کل و بز و قوچ و میش شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از شهریورماه گزارشی از تلفات دیگری از حیات وحش منطقه بواسطه این بیماری گزارش نشد، افزود: سرشماری صورت گرفته در هفتادقله کاهش جمعیت را حکایت می کند که البته مطالعاتی در حال انجام است که روند کاهشی جمعیت حیات وحش این منطقه نسبت به سال های اخیر دقیق بررسی شود.

ابراهیمی کارنامی با تاکید بر اینکه حفظ و احیای تنوع زیستی یکی از راهبردهای اساسی مجموعه محیط زیست است، تصریح کرد: احیای تنوع زیستی نیاز به ملزومات و شرایطی دارد. مهمترین شرط برای این اقدام افزایش نیروی انسانی در مناطق تحت حفاظت است که متاسفانه مجوزی در این راستا نداریم و عملا نمی توانیم جذب نیروی انسانی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: استفاده از فناوری نوین و تجهیزات جدید و انجام اقدامات دیگر همچون مدیریت دام در مراتع از الزامات احیای تنوع زیستی و حفاظت از مناطق است که در این راستا با وجود اینکه این مهم در دستور کار قرار دارد، همچنان با کمبودهایی مواجهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به وضعیت معادن فعال در هفتاد قله اظهار عنوان کرد: فعالیت معادن در مناطق تحت حفاظت به صورت کلی آسیب زننده است و بهره برداری و استخراج قطعا طبیعت و مرفولوژی کوه و مناطق را بر هم می زند. علاوه بر آن آلودگی زیست محیطی و گردوغبار را در پی دارد که این امر قطعا حیات وحش را به چالش می کشد.

وی افزود: وجود جاده برای تردد کامیون های حامل مواد معدنی مسلما امنیت زیستگاه را از بین می برد و باطله های ناشی از فعالیت آنها اثرات زیست محیطی جدی در مناطق و همچنین خارج از مناطق دارد که عمدتا با اصل موضوع حفاظت همخوان نیست و باید محدود شود.

ابراهیمی کارنامی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مباحث زیست محیطی و ارزش مناطق تحت حفاظت همچون منطقه هفتادقله به هیچ عنوان مجوز فعالیت جدید معدنی در مناطق داده نخواهد شد و معادن فعال نیز تنها تا پایان پروانه بهره برداری مجاز به فعالیت هستند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا