معادن ساوه مبتلا به خام فروشی/39 معدن غیرفعالند

معادن ساوه مبتلا به خام فروشی/39 معدن غیرفعالند

دنیای معدن - مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه عدم توازن در عرضه و تقاضا را مهمترین مشکل پیش روی معادن شهرستان ساوه برشمرد.

عباس خلیلی - منطقه مرکزی- افزود: هرچه تقاضای بازار برای عرضه بیشتر شود، ظرفیت استخراج از معادن افزایش خواهد یافت.

وی وجود معادن مصالح ساختمانی نظیر گچ، آهک و آهن را از ظرفیت های معدنی ساوه دانست و افزود: یکی از مشکلات پیش روی فعالان این عرصه در شهرستان رکود ساخت و سازهای ساختمانی است، از این رو تولید مصالح ساختمانی در این معادن به دلیل نبود تقاضا با چالش مواجه شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استخراج این گونه معادن در ساوه اظهار کرد: ساوه و زرندیه رتبه اول استقرار معادن استان مرکزی را به خود اختصاص داده اند و زمانی می توان از این ظرفیت استفاده برد که تقاضای تولید افزایش یابد.

مدیر صنعت، معدن و تجارت ساوه خام فروشی را یکی دیگر از مشکلات صنعت معدن این شهرستان دانست و افزود: هر یک از محصولات معدنی تولیدی در این شهرستان قابلیت تبدیل به چندین ماده را دارا هستند که منجر به افزایش ارزش افزوده ماده معدنی و ارتقای رقابت پذیری خواهد شد.

وی با تاکید بر پرهیز از خام فروشی تصریح کرد: باید امکانات بهره برداری و تبدیل این مواد فراهم شده و محصولی که از معادن استخراج می شود حالت رقابت پذیری پیدا کند، تا بتوان با فرآوری معدنی آن را صادر کرده جهت بهره برداری اقتصادی بکار گرفت.

وی با بیان اینکه نبود سرمایه در گردش از دیگر مشکلات صنعت معدن ساوه است و افزود: دولت باید با حمایت های لازم از طریق اعطای تسهیلات با سود پائین و کم بهره حمایت خاص خود را از معادن به عمل آورد تا ضمن فعالیت معادن با ظرفیت بالا و بازاریابی مناسب به توسعه اشتغال و رونق اقتصادی کمک کرد.

خلیلی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون 64 معدن در شهرستان ساوه وجود دارد، افزود: از این میزان تنها 25 معدن فعال بوده و 39 معدن غیرفعالند.

وی با اشاره به اشغالزایی ایجاد شده در صنعت معدن ساوه اظهار کرد: در حال حاضر با فعالیت این تعداد معدن در این شهرستان برای حدود 100 نفر اشتغال مستقیم و بالغ بر 500 نفر شغل غیر مستقیم ایجاد شده است.

به گفته وی، از معادن ساوه مواد معدنی، خاک صنعتی چینی، سنگ گچ، نمک باریت، آهک، فزولان، کائولند، سیلیس، آهن، تراوتن، مرمریت، پوکه معدنی، روی، سرب و مس استخراج می شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: با بهره برداری کامل از معدن مس ساوه به عنوان یکی از بزرگ ترین معادن مس کشور که قابلیت استخراج مس با کیفیت را دارد، بخش مهمی از نیاز کشور به این محصول در این شهرستان تامین خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا