بورس تهران بزودی از یخ زدگی خارج می‌شود

بورس تهران بزودی از یخ زدگی خارج می‌شود

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: تاثیرات سیاسی قطع روابط ایران و عربستان در بازارهای مختلف زودگذر خواهد بود و تاثیر طولانی مدت در بازار نخواهد داشت، البته پیش بینی می‌شود عربستان در راستای از بین بردن بازارهای پتروشیمی ایران در منطقه دامپینگ انجام دهد.

 بازار سرمایه کشور از برخی موارد اقتصادی و سیاسی بنا بر شرایط تاثیر می‌پذیرد که در چند وقت اخیر، مواردی همچون کاهش قیمت نفت، تعیین نرخ خوراک و مسائل مربوط به هسته‌ای نیز بر این بازار تاثیرگذار بوده است که روز گذشته هم شاهد بودیم تنش‌های منطقه‌ای میان ایران و عربستان اثر گذاشت البته در بازار امروز شاخص بورس تهران در ادامه رشد ضعیف دیروز با رشد قابل توجهی مواجه شده است و دوباره به کانال 62 هزار واحدی تا این لحظه بازگشته است که بیشتر تحت تاثیر نزدیک بودن اجرای برجام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش قیمت نفت عاملی خواهد شد که برخی از صنایع در بازار بورس و سرمایه روند نزولی به خود بگیرند اما در حالی که در پی کاهش سطح روابط دیپلماتیک و اقتصادی ایران و عربستان، ارزش نفت در بازار روند صعودی به خود گرفته است، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین بر این باور است که کاهش قیمت نفت در بازار سرمایه کشور به رغم اثرات منفی بر صنایع پالایشی و پتروشیمی می‌تواند تاثیرات مثبت نیز داشته باشد و عاملی شود تا رویه بازار صعودی شود.

شاهین چراغی در رابطه با تاثیرات کاهش روابط ایران و عربستان، تعیین نرخ خوراک و کاهش قیمت نفت دربازارسهام، اظهار کرد: کاهش رابطه ایران و عربستان در کنار کاهش رابطه ایران و برخی از کشورهای عربی از حدود 3 سال گذشته آغاز شده است. در پی بحران‌های کشور بحرین رابطه ایران با برخی از کشورهای عربی قطع شده و قطع ارتباط با عربستان در زمان فعلی تنها یک شو سیاسی از سوی عربستان بوده و فلش اقتصادی به سمت عربستان و به ضرر این کشور خواهد بود، زیرا آمار گمرک و خریدهای تجاری قید نشده در آمار رسمی کشور تراز اقتصادی با عربستان به واسطه واردکننده بودند ایران را منفی نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه حجم روابط تجاری ایران با کشورهای عربی در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته و اتفاق اخیر رویه منفی در اقتصاد و بازار سرمایه کشور ندارد، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه تولیدات کشور عمدتا کالاهای مصرفی بوده و کالای صنعتی جایی در آن ندارد، باید به کشورهای همسایه صادر شود، از این رو بعد از رفع تحریم‌ها باید بازارهای همسایه را از آن خود کرد تا صادرات افزایش یافته و بازار بورس و سرمایه نیز رشد قابل قبولی داشته باشد.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: در بازارهای مختلف همچون ارز و طلا، واکنش‌هایی از روز گذشته آغاز شده که کاملا تاثیرات سیاسی بوده و پشتوانه اقتصادی ندارد زیرا در چند سال اخیر اقتصاد کشور ارتباطی با کشورهای عربی نداشته و در حال حاضر ارتباط اقتصادی و سیاسی کشور با کشورهای قاره اروپا و آمریکا رو به بهبود است.

وی ادامه داد: تاثیرات سیاسی قطع روابط ایران و عربستان در بازارهای مختلف زودگذر خواهد بود و تاثیر طولانی مدت در بازار نخواهد داشت، البته پیش بینی می‌شود عربستان در راستای از بین بردن بازارهای پتروشیمی ایران در منطقه دامپینگ انجام دهد.

او افزود: احتمال داده می‌شود که بازار از حالت ثبات و یخ زدگی خارج شود و اعتقاد بر این است که حجم معاملات و تقاضا در بازار روند صعودی به خود خواهد گرفت و تاکید می‌شود در مجموع اتفاقات سیاسی اخیر هیچ تاثیری بر بازار بورس کشور ندارد.

چراغی در رابطه با عدم تاثیرگذاری قطع ارتباط با عربستان بیان کرد: به دلیل آنکه ایران و عربستان شریک تجاری یکدیگر نیستند بازار هیچ واکنشی اصولی و واقعی نسبت به اتفاقات اخیر نخواهد داشت.

وی در رابطه با دیگر عامل تاثیرگذار مبنی برتعیین نرخ خوراک در بازار سرمایه تاکید کرد: پیش‌بینی ‌ها بر آن است که نرخ خوراک در محدوده 8 تا 9 سنت تعیین شود که محتمل‌ترین نرخ 8.5 سنت خواهد بود و تعیین نرخ خوراک در این محدوده بازار را تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد.

او همچنین در رابطه با کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته و تاثیر آن بر بازار بورس بیان کرد: کاهش قیمت نفت، شوک مثبت در اقتصاد کشور که در حالت لختی گرفتار شده است را خارج خواهد کرد، در زمان کاهش قیمت نفت خرج و هزینه کرد شرکت‌های دولتی و خصوصی سروسامان بهتری خواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین، ادامه داد: در حالی انبار کارخانجات فولاد و سیمان مملو از تولیدات است که راه‌های کشور نیاز به ارتقا کیفیت دارند که اگر تعقل در اقتصاد بیشتر شود، بازار بورس و سرمایه نیز در پی رشد اقتصاد داخلی رشد خواهد داشت.

این فعال بازارسرمایه خاطر نشان کرد: در حالی که اقتصاد و کشور در رکود قرار گرفته، تنها به عوامل خارجی همچون قیمت نفت نگریسته می‌شود اما برای ایجاد رونق در صنایع مختلف تمام مواد اولیه در کشور به‌وفور موجود است و راه‌سازی نمونه بارز این موضوع است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا