صادرات کالای خام با حمل و نقل ۳۵ درصد گران‌تر می‌شود

صادرات کالای خام با حمل و نقل ۳۵ درصد گران‌تر می‌شود
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت تمام شده کالای خام صادراتی در کشور را حمل و نقل تشکیل می‌دهد و در عین حال هزینه حمل و نقل دریایی در کشور ما ۲۵۰ درصد نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است.


ولی‌الله افخمی راد صبح امروز در همایش تخصصی حمل و نقل صادراتی در تهران اظهار داشت: شرایط کشور ما نسبت به گذشته تغییرات اساسی کرده و اقدامات دولت در کنار زحمات وزارت امور خارجه قابل تقدیر است.

وی به حجم تردد هیأت‌های خارجی به کشورمان طی 9 ماه گذشته امسال اشاره کرد و افزود: طبق آمار سازمان توسعه تجارت بیش از 145 هیأت تجاری متشکل از 4 هزار نفر از شخصیت‌های تجاری و سیاسی کشورهای غربی و آسیایی به ایران تردد کرده‌اند که نشان از تحول عظیمی است که برای ایران با لغو تحریم‌ها در راه است.

رئیس سازمان توسعه تجارت به کاهش هزینه‌ تجارت با برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه لغو تحریم‌های بانکی اشاره کرد و گفت: با کاهش قیمت تمام شده امکان رقابت کالاهای صادراتی در بازارهای جهانی بیشتر می‌شود، به ویژه آنکه با کاهش قیمت جهانی نفت درآمدهای نفتی دولت با مشکل مواجه خواهد شد و کسب درآمدهای ارزی با افزایش صادرات غیرنفتی می‌تواند در مسیر سخت و دشواری که پیش رو داریم، بسیار موثر واقع شود، به شرط آنکه بر تولید کالای صادراتی تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط سیاسی که اکنون در منطقه ایجاد شده این امکان را بیشتر فراهم می‌کند که در جذب سرمایه‌های خارجی تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: ایران کشوری امن برای سرمایه‌گذاری و پرداختن به تولید بیشتر خواهد بود و قطعاً اگر سیاست‌های اقتصادی هم‌راستای بهبود شرایط سیاسی حرکت کند، می‌توانیم به تولید در راستای صادرات فکر کنیم، به شرط آنکه موانع پیش رو را شناسایی کرده و از پیش رو برداریم.

افخمی راد به این نکته هم اشاره کرد که باید پرسید، چرا با وجود نزدیک بودن به بازارهای هدف صادراتی آن طور که باید از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم و چگونه می‌شود، کالای ما با در نظر گرفتن کیفیت مطلوب قادر نیست، با قیمت مناسب در بازارهای هدف ارائه شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت مسئله حمل و نقل صادراتی را یکی از نقاط ضعف در راستای قیمت تمام شده کالای صادراتی عنوان کرد و گفت: هزینه‌ حمل و نقل صادراتی ما در حالی بالاست که کشور ما جایگاه خوبی از لحاظ وضعیت انرژی دارد، در حالی که کشورهای دیگر قیمت حمل و نقل صادراتی‌شان از ما پایین‌تر است، البته صرفه مقیاس را نباید فراموش کرد، چرا که وقتی حجم تجارت کشور افزایش می‌یابد قیمت تمام شده کالا نیز کاهش می‌یابد.

به گفته افخمی راد، هزینه حمل و نقل کالای صادراتی در ایران 18 تا 25 درصد در قیمت تمام شده کالا موثر است که البته این رقم در مورد کالاهای خام به 30 تا 35 درصد می‌رسد، در حالی که در کشورهای صنعتی این رقم حداکثر 18 درصد است.

وی به پایین بودن توان عملیاتی بنادر کشور هم اشاره‌ای کرد و گفت: اگر بخواهیم حجم فعالیت بنادرمان را با 2 کشور چین و امارات به عنوان دو شریک اول تجاری مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که حجم فعالیت ما در بنادر کشور 5 میلیون و 163 هزار TEU بوده در حالی که در امارات متحده این رقم 21 میلیون TEU و در چین 182 میلیون TEU توان عملیاتی در بنادر مختلف وجود دارد که با کشور ما قابل مقایسه نیست.

وی در مورد هزینه‌های بندری در ایران گفت: در بندر شهید رجایی با آنکه مدت انتظار کشتی برای پهلوگیری 4 دقیقه است اما زمان تخلیه و بارگیری 4 روز و 9 ساعت است و هزینه بندری به ازای هر کانتینر 43 دلار است در حالیکه در بنادر امارات مانند رأس خیمه و فجیره زمان انتظار 15 دقیقه و هزینه بندری به ازای هر کانتینر 13 دلار است و در سلاله عمان 7 دلار که قابل مقایسه نیست و باید علت این رقم بالا در بنادر ما مورد بررسیی قرار گیرد.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت میانگین تخلیه و بارگیری در 6 کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته از جمله تایوان، مالزی و امارات به 3 تا 5 ساعت می‌رسد، در حالی که در بندرعباس ما این رقم به بیش از 4 روز می‌رسد.

افخمی راد معضل خودمالکی کامیون‌ها و فقدان شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را یکی دیگر از جمله مسائلی برشمرد که سبب می‌شود که قیمت‌ها منطقی نبوده و نتوانیم در بازارها رقابت کنیم.

وی همچنین به شرایط ضعیف ناوگان حمل و نقل داخلی هم اشاره‌ای کرد و اینکه جا دارد شرکت‌های حمل و نقل داخلی در راستای ارتقای کمی و کیفی کامیون‌هایی که در اختیارشان قرار دارد، اقدام جدی انجام دهند.

به گزارش استیل ایران به نقل از فارس، وی در مورد وضعیت فرودگاه‌های کشور و ناوگان هوایی هم اذعان داشت که به دلیل تحریم نتوانسته‌ایم، ناوگان هوایی را بازسازی کنیم و به ناچار از هواپیماهای فرسوده استفاده می‌شود؛ در عین حال فرودگاه‌های ما از لحاظ ترانزیتی به هیچ وجه شرایط پذیرش گردشگر و توریست را ندارد در حالیکه کشور ما موقعیت بسیار خوبی به لحاظ کسب درآمدهای گردشگری دارد. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا