متخصص امور تجاری کشورهای عربی و آفریقایی:

تجارت ایران با عربستان، بحرین و سودان کمتر از 300 میلیون دلار است

تجارت ایران با عربستان، بحرین و سودان کمتر از 300 میلیون دلار است

متخصص امور تجاری کشورهای عربی و آفریقایی گفت: مناسبات تجاری ایران با کشورهای عربستان، بحرین و سودان از حجم بالایی برخوردار نیست؛ به گونه‌ای که مبادلات تجاری با عربستان حدود 200 میلیون دلار و با بحرین و سودان نیز کمتر از 100 میلیون دلار است.

فرزاد پیلتن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به دلیل اینکه روابط تجاری بیشتر میان بخش های خصوصی دو طرف جریان دارد می توان گفت این بخش از روابط تجاری با این کشورها کمتر متاثر از تحولات روابط سیاسی میان دولت‌هاست ولی بی تاثیر هم نیست.

وی در عین حال بیان کرد: از سوی دیگر سابقه عدم تاثیر پذیری شدید روابط تجاری میان بخش های خصوصی که از استحکام بیشتری برخوردار هستند و بر اساس نیازها و منافع طرفین شکل گرفته است، از تنش های سیاسی و حتی قطع روابط دیپلماتیک میان دولت‌ها نیز وجود دارد.

پیلتن تاکید کرد: نوع مبادلات با این کشورها و اندازه بازار آنها به شکلی است که با فرض تاثیرگذاری شدید از تنش های سیاسی، به نظر نمی رسد واجد آثاری مهم بر روند مبادلات خارجی کشور باشد.

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت افزود: البته آن بخش از روابط اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری هایی که به شدت تحت تاثیر شاخص هایی مانند ریسک سیاسی و امنیت سرمایه گذاری است، وابستگی بیشتری به روابط سیاسی میان دولتها دارد و تاثیرپذیری شدیدتری از تنش های سیاسی دارد و در این زمینه با توجه به نیاز شدید کشور ما به ورود سرمایه گذاران خارجی، هرگونه تنش سیاسی در روابط خارجی موجب دوری سرمایه گذاران و کاهش علاقه و انگیزه برای سرمایه گذاری در کشور می‌شود.

روابط تجاری با امارات از جنبه‌های متفاوت و خاص خود برخوردار است

وی با بیان اینکه در مورد امارات، قضییه از جنبه های متفاوت و خاص خود برخوردار است، اضافه کرد: روابط تجاری با این کشور در چارچوب صادرات مجدد از یک طرف و محسوب شدن این کشور به عنوان یکی از مبادی اصلی وارداتی ایران تعریف می‌شود که هرگونه اختلال در این بخش از روابط اگرچه ممکن است روند صادرات و واردات کشور را با برخی محدودیت ها و افزایش هزینه ها مواجه کند ولی باعث محروم شدن امارات از درآمدهای حاصل از این مبادلات خارجی ایران خواهد شد.

پیلتن ادامه داد: البته به نظر می‌رسد در این مورد هم کاهش سطح روابط دیپلماتیک تاثیر عمده ای بر روابط تجاری نخواهد گذاشت.

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: بطور کلی تنش در روابط سیاسی میان دولت‌ها دارای اثرات منفی بر روابط اقتصادی و تجاری خارجی فی مابین می شود لیکن شدت این تاثیر، وابسته به سطح و نوع روابط اقتصادی و تجاری میان کشورها از یک سو و ابعاد تنش سیاسی از سوی دیگر متفاوت است.

به گزارش ایسنا، در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و بحرین و سودان هم نسبت به قطع روابط با ایران اقدام کردند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا