حضور چینی‌ها در قطعه‌سازی کمرنگ می‌شود؟

تاثیر حضور 6 خودروساز خارجی در بازار

تاثیر حضور 6 خودروساز خارجی در بازار

عضو انجمن قطعه‌سازان و سازندگان خودرو معتقد است که در زمینه حضور تولید کنندگان خارجی، نباید کل بازار را به دست آن‌ها سپرد، بلکه باید ورود سرمایه این کشور‌ها با دانش روز نهادینه شود.

بهرام شهریاری، با اشاره به قطعی شدن حضور ۶ خودروساز خارجی در ایران اظهار کرد: اینکه این کشور‌ها به چه صورت با ایران همکاری خواهند کرد، بسیار مورد اهمیت است، چرا که اگر حضور آن‌ها همانند گذشته باشد، حضورشان به نفع صنعت نیست. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، وی افزود: در صورتی که حضور شرکت‌های نام برده شده خارجی همانند گذشته که خودرویی را برای مونتاژ به ایران می‌دادند، باشد، این روش نیز امتحان شده و ناکارآمد است. ازاین رو حداقل می‌توان گفت که این روش برای صنعت خودروسازی عمیق نیست و ایران را برای آینده بی‌نیاز نمی‌کند.
 
به گفته شهریاری، در صورتی که این شرکت‌ها بخواهند همانند سرمایه‌گذار وارد کشور شوند و سرمایه‌گذاری به مفهوم نهادینه شدن باشد به گونه‌ای که با سرمایه وارد شده دانش طراحی، تولید، تکنولوژی روز را به همراه داشته باشند‌، فضای بهتری صورت می‌گیرد.
 
عضو انجمن قطعه‌سازان و سازندگان خودرو تصریح کرد: اگر این کشور‌ها بخواهند با نگاه نهادینه شدن وارد کشور شوند، قطعا با برنامه‌ریزی اقتصادی وارد می‌شوند، از این رو حتما به صادرات می‌نگرند.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر فرصت بزرگی در اختیار ایران قرار دارد، ایران کشوری با هزینه ۸۰ میلیون نفری است اما در مقابل بازار نیم میلیارد نفری در اختیار دارد که می‌تواند نیاز کشورهای همسایه در بخش صنعت را تامین کند.

شهریاری افزود: کشورهای اطراف همگی جنگ زده شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند، از این رو به صنعت خودرو، لوازم خانگی و غیره نیاز دارند، به همین دلیل است که گفته می‌شود این فرصت استثنایی در اختیار ایران قرار دارد تا صنایع خود را به همسایگان عرضه کند.
 
وی گفت: بنابراین باید از این بازار به نحو احسن بهره گرفته شود، چرا که نباید فرصت را تمام و کمال در اختیار کشورهای خارجی قرارداد تا از ایران به عنوان کشوری برای واردات محصولتشان استفاده کنند، داد.
 
عضو انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد: در صورتی که این کشورها به ایران آمدند و توانستند با ایران همکاری در بخش دانش طراحی و تولید صورت دهند، ایران نیز می‌تواند با شریک خارجی خود بازار بین‌المللی را فعال کند و صادرات را با کشورهای همسایه آغاز کند، در این راستا نیز گام بزرگی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی اشتغال زایی صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با حضور برخی شرکت‌های خارجی در صنعت قطعه‌سازی و پیش‌بینی کمرنگ شدن حضور آن‌ها صنعت قطعه‌سازی اظهار کرد: دنیای رقابت و اقتصاد باز اینگونه است که ممکن است هر کشوری در آن بسته به تولیدات و صنایع خود جذب شود. از این رو باید در ابتدا حوزه کسب و کار در کشور را حوزه رقابتی کنیم.
 
عضو انجمن قطعه‌سازان و سازندگان خودرو با اشاره به حضور چینی‌ها در صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: چین بهره بانکی ندارد اما در حال حاضر خودروسازی در حال حاضر با بهره ۳۸درصدی بانک کار خود را ادامه می‌دهد که این امر حوزه رقابتی سالمی نیست.

وی افزود: از طرفی دیگر همه عوامل موثر در تولید قطعه از مواد اولیه گرفته تا هزینه‌های مالی در یک حوزه رقابتی وجود ندارد، از این رو اگر بتوان همه این موارد را در یک حوزه رقابتی ایجاد کنیم و شرایط کسب و کار یکسان را فراهم کنند،  آن زمان است که می‌توان تولید را هوشیارانه‌تر و با کیفیت رقابت بیشتر به بازار عرضه کرد.
 
شهریاری اظهارکرد: از این رو مسلم است اگر تنها بتوان هزینه حمل را در واردات قطعات در نظر گرفت، باز هم از چین جلو‌تر خواهیم بود. ازاین رو دیگر چینی‌ها راهی برای رقابت با ایران ندارند، از طرفی دیگر موفقیت ایران در این زمینه به نحوه تفکر ایران در برخورد با سایر تولید کنندگان خارجی بر می‌گردد که چگونه از این روابط استفاده کند.

عضو انجمن قطعه‌سازان و سازندگان خودرو در پاسخ به رقابت چینی‌ها و فرانسوی‌ها در واردات قطعات خودرو به ایران و اینکه چه زمانی قطعات اصل فرانسه به ایران می‌رسد، تصریح کرد: در رقابت چینی‌ها و فرانسوی‌ها تنها باید به کیفیت آن توجه شود، البته کیفیت، خدمات و قیمت از جمله عوامل مهم در واردات قطعات است، اما چینی‌ها نیز قطعات با کیفیت تولید می‌کنند و اینگونه نیست که چین قطعات با کیفیت تولید نمی‌کند، به همین دلیل مارجای رقابت این دو کشور به کیفیت محصولات مرتبط نیست.

وی گفت: چین می‌خواهد با فرانسه رقابت کند، از این رو باید ایران قطعات با کیفیت را با قیمت و خدمات مناسب خریداری کند، اما موضوع مهم در این بخش واردات قطعات به کشور نیست، بلکه موضوع مهم تولید قطعات در داخل کشور است که بتوان کیفیت و تولید را در داخل کشور افزایش داد.

شهریاری با بیان اینکه به بازار و صنعت ایران در آینده امیدوار است، ‌افزود: شرط این موفقیت این است که شرط حضور کشورهای خارجی مورد توجه قرار گیرد و در نتیجه برنامه توسعه اقتصادی ایران نیز با محورهای مشخص حرکت کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا