علاقه شرکت های نفتی به خرید محصول خارجی/واردات ورق های فولادی بی کفیت از هند و چین

علاقه شرکت های نفتی به خرید محصول خارجی/واردات ورق های فولادی بی کفیت از هند و چین

دنیای معدن -با وجود دستور وزیر نفت بر استفاده از تولیدات داخلی و محدود کردن خرید کالاهایی که توان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، برخی شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در تخلفی آشکار، اقدام به واردات گسترده ورق های فولادی بی کیفیت لوله های انتقال نفت از هند و چین کرده اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت بارها بر استفاده از تولید داخل تاکید و اعلام کرده است که واردکردن کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی در صنعت نفت ممنوع است.
حتی در سال گذشته شیوه نامه ای را با عنوان «شیوه نامه حمایت از تولید داخلی و شفاف سازی معاملات» با هدف یکسان سازی شرایط قراردادهای داخلی و خارجی، باهدف حمایت از سازندگان ایرانی توسط وزیر نفت ابلاغ شد.
اما نگاهی به عمکرد شرکت زیرمجموعه وزارت نفت، مشخص می شود که در برخی موارد این شرکت ها از اجرای این قانون سرپیچی کرده و به بهانه های مختلف، اقدام به دور زدن دستورهای وزیر نفت و سایر مقام های ارشد کشور کرده اند.
پیگیری های ایرنا نشان می دهد پس از وارد کردن ورق های فولادی از هند برای ساخت لوله های انتقال نفت و فرآورده، این بار شرکت های نفتی به سراغ تولیدات بی کیفیت چینی رفته اند، به طوری که سفارش واردات 100 هزار تن ورق فولادی را به چینی ها داده و تولیدکنندگان ایرانی را نیز به مناقصه راه نداده اند.
** سفارش واردات 100 هزار تن ورق فولادی از چین
مدیرعامل یک شرکت ایرانی در گفت وگو با ایرنا با تشریح جزئیات واردات ورق های فولادی از چین، گفت: یک شرکت زیرمجموعه وزارت نفت، برای پروژه احداث یک خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از جنوب به مرکز کشور، 100 هزار تن ورق فولادی از چین سفارش داده است.
این سازنده داخلی که که در زمینه ساخت ورق های فولادی فعالیت دارد، اضافه کرد: این در حالی است که تولیدات داخلی از نظر کیفیت و قیمت مناسب تر از نمونه چینی است.
وی با بیان اینکه ما را به مناقصه این طرح راه ندادند، افزود: پیش از این در پروژه مربوط به شرکت ملی نفت خیز جنوب توانمندی های خود را در تولید ورق های API (ورق های عریض فولادی) ثابت کرده بودیم و به دنبال آن انتظار می رفت شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت، پروژه های خود را به جای چینی ها، به تولیدکنندگان داخلی واگذار کنند.
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی ادامه داد: قرار است پس از واردات ورق ها از چین به ایران، توسط لوله ساز به صورت دستمزدی تبدیل به لوله 24 اینچ شود.
این سازنده داخلی، میزان سرمایه گذاری این پروژه را سه هزار میلیارد ریال و 320 میلیون یورو اعلام و اضافه کرد: چرا باید ارز و منابع کشور به چینی ها پرداخت شود؛ در حالی که در داخل کشور می توان با بهترین کیفیت، تولید کرد.
وی گفت: سوال اینجاست، وقتی امکان تولید صفر تا صد لوله ها مورد نیاز این خط انتقال فرآورده های نفتی، با کیفیت و نرخ مشابه در داخل کشور وجود دارد، چرا باید از کشورهای خارجی وارد کنیم؟
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی افزود: حتی شرکت چینی بعد از استعلام، با من تماس گرفت و پرسید چرا با وجود شرکت هایی همانند شما در ایران، به یک شرکت چینی سفارش داده شده است؟
**واردات یک میلیارد دلار ورق فولادی از هند
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی همچنین به واردات ورق های فولادی از کشور هند اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه امکان ساخت ورق های فولادی خاص در کشور وجود دارد، متاسفانه این ورق های فولادی از خارج از کشور وارد می شود.
این سازنده داخلی با بیان اینکه حدود یک میلیارد دلار ورق فولادی به شکل پیلت (plate) از هند وارد شده است، افزود: با نهادهای مختلف برای رسیدگی به این موضوع نامه نگاری کردم.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا