پایان مهمانی عراقی ها بر سر میدان نفتی مشترک با ایران

پایان مهمانی عراقی ها بر سر میدان نفتی مشترک با ایران

اقتصاد > انرژی - ایرنا گزارش داد: تولید میدان «یاران شمالی» که با کشور عراق مشترک است سه ماه زودتر از برنامه، اسفندماه امسال آغاز می شود.

پنج میدان یاران شمالی، یاران جنوبی، یادآوران، آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی در غرب کارون قرار گرفته و همگی جزو میدان های مشترک با کشور عراق هستند.

عراق با پشتوانه شرکت های بین المللی به سرعت در حال توسعه این میادین بوده و تولید از آنها را آغاز کرده است.

اما دولت یازدهم با اولویت بندی پروژه های صنعت نفت و قراردادن میدان های غرب کارون جزو اولویت های اصلی تلاش کرده است عقب ماندگی سال های گذشته را جبران کند.

میدان یاران شمالی از جمله میدان های مشترک غرب کارون به شمار می رود که قرار است روزانه ٣٠ هزار بشکه نفت از آن تولید شود.

در برنامه ریزی اولیه قرار بود این میدان در بهار سال آینده به بهره برداری برسد، اما با پیشرفت پروژه، این برنامه تغییر کرده و قرار است تولید زودهنگام آن در اسفندماه آغاز شود.

میدان نفتی یاران شمالی، در استان خوزستان و در فاصله تقریبی 130 کیلومتری از غرب شهر اهواز در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هورالهویزه قرار گرفته است.

«آرش باقرزاده» مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی درباره آخرین وضعیت توسعه این میدان می گوید: اگرچه بر اساس آنچه پیشتر مقرر شده است فاز نخست توسعه میدان یاران شمالی در بهار ٩٥ به بهره برداری می رسد، اما درصددیم در صورت امکان، در اسفندماه امسال تولید زودهنگامی به میزان حدود ١٥ هزار بشکه در روز از این میدان داشته باشیم.

وی میزان پیشرفت کنونی پروژه را بیش از 77.9 درصد اعلام کرد و افزود: این پروژه از اندک پروژه هایی است که جلوتر از برنامه پیش بینی شده خود حرکت کرده است.

باقرزاده به تشریح جزئیات پیشرفت طرح توسعه میدان یاران شمالی پرداخت و با بیان اینکه خرید همه کالاهای حفاری این طرح به پایان رسیده و تحویل سایت شده است، اعلام کرد: حفاری چاه شماره ١٩ نهایی شده و حفاری چاه شماره ٢٠ این میدان نیز اوابل بهمن ماه امسال به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه از مجموع چهار دکل فعال این میدان، دو دکل ترخیص شده و دو دکل دیگر روی چاه های ١٩ و ٢٠ مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: تاکنون ١٨ حلقه چاه آماده بهره برداری است.

به گفته وی، طرح توسعه میدان یاران شمالی از نظر زمان و سرعت حفاری در غرب کارون رکورددار است و با تصحیح روش های حفاری و البته کمک مجریان پروژه های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران در تامین برخی کالاهای مورد نیاز، زمان حفاری هر چاه از حدود ٣٠٠ روز به حدود ٨٠ روز کاهش یافت.

باقرزاده یادآورشد: تاکنون حدود ٥٢ کیلومتر خط لوله از چاه ها به سمت کلاستر (منطقه حفاری) نصب شده است و در دوماه باقیمانده نیز بقیه خطوط لوله در این بخش احداث و تجهیزات سرچاهی نیز تکمیل می شوند.

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی با اشاره به ١٠ درصد پیش افتادگی از برنامه در بخش احداث خطوط لوله و تجهیزات سرچاهی گفت: همچنین خطوط لوله صادراتی از کلاستر به کارخانه ان. ج. ال ٣٢٠٠ در بخش گاز و از کلاستر به واحد بهره برداری جفیر در بخش نفت نیز بیش از ٨٥ کیلومتر تا اسفندماه امسال احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشرفت واحد فرآورشی میدان نیز به ٥٠ درصد رسیده است، افزود: ٧٠ درصد پایه های برق نیز نصب شده است که زودتر از برنامه پیش بینی شده پایان می یابد.

باقرزاده یکی از مزیت های این طرح توسعه ای را تامین کالاها از بهترین سازندگان ایرانی و اروپایی عنوان کرد و گفت: دیگر کالاها نیز هم اکنون در حال گذران مراحل تست در کارخانه های داخلی و اروپایی اند و تا اسفندماه، همه ٢١ قلم کالای دیرتحویل طرح، تحویل و نصب خواهند شد.

مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی با ابراز رضایت از عملکرد پیمانکاران این طرح توسعه ای که غالبا ایرانی هستند، افزود: سعی کردیم با توجه به مرزی بودن و اهمیت تسریع فرآیند توسعه میدان، خود را در کنار و نه در مقابل پیمانکار قرار دهیم و تا حد ممکن از بوروکراسی های اداری بکاهیم.

باقرزاده گفت: طرح توسعه یاران شمالی در دو سال کنونی بیش از ٧٠ درصد پیشرفت کرد و اکنون روند رشد آن به 77.9 درصد رسیده است.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا