مدیرکل دفتر امور سهام عدالت اعلام کرد

تعیین تکلیف صورت حساب مشمولان سهام عدالت تا شهریور 95

تعیین تکلیف صورت حساب مشمولان سهام عدالت تا شهریور 95

مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی از آماده سازی صورت حساب مشمولین سهام عدالت تا شهریور سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل مختاری دولت آبادی ، با اعلام خبر فوق گفت: قرار بود در دولت های نهم و دهم یک میلیون تومان سهام به مردم بفروشند، اما ثمن معامله از محل سود شرکت های سرمایه پذیر به صورت قسطی دریافت و به حساب خزانه واریز شود و پس از پایان پرداخت اقساط این سهام قابل آزاد سازی باشد.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار سهام عدالت در کشور اجرا می‌شد، ادامه داد: طبیعی است، به دلیل بی تجربگی در این امر مشکلات و نواقصی وجود داشته باشد، اما دولت یازدهم یکی از اولویت های مهم کاری را بر ساماندهی سهام عدالت گذاشته و در این خصوص در دو راستا حرکت می کند.

مختاری ارائه لایحه اصلاح مواد 34 تا 38 قانون اجرای سیاست های کل اصل 44 را به عنوان یکی از برنامه های دولت جدید در این باره خواند و اظهار کرد: موضوع اصلی این مواد تبدیل این شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) است.

وی افزود: از طرف دیگر سازمان خصوصی‌سازی نیز با همین سازوکار و قوانین فعلی، اصلاحات و تغییراتی را در زمینه سهام عدالت ایجاد می کند؛ بعنوان مثال به زودی سامانه اینترنتی ارائه می شود تا مشمولین سهام عدالت اطلاعات خود را به روز کنند و همچنین یک صورت حساب به مشمولان سهام عدالت داده می شود تا بدانند طی این 8 سال چقدر از اقساط سهام را پرداخت کرده‌اند.

مختاری با بیان اینکه قبل از آزادسازی این مسائل باید ساماندهی شود، تصریح کرد: حداکثر تا شهریور سال آینده صورت حساب مشمولین را آماده می کنیم تا مشمولان بدانند چقدر از این یک میلیون تومان قابلیت آزاد سازی دارد که پیش بینی می شود تا این تاریخ حدود 50 درصد سبد سهام عدالت امکان آزادسازی داشته باشد.

وی درباره میزان مبلغ پرداخت شده ثمن معامله طی 8 سال اخیر گفت: بر اساس قانون باید طی 10 سال ثمن معامله پرداخت می شد که تا کنون حدود 16 هزار و 200 میلیارد تومان معادل 40 درصد ثمن معامله با وجود تخفیفات داده شده، به حساب خزانه واریز شده است.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، مختاری در ادامه افزود: اما دلیل اینکه ما متناسب با واریزی ها سهام را آزاد نکردیم به این نکته برمی گردد که اگر این آزادسازی صورت می گرفت، سبد سهام عدالت کوچکتر می شد بنابراین سود کمتری می داد، بنابراین به زمان بیشتر از 10 سال برای آزاد سازی کل سبد سهام عدالت نیاز داشتیم.

وی درباره مدیریت شرکت های سرمایه گذار استانی گفت: مدیریت شرکت های سرمایه گذاری استانی از طریق انتخابات است. به عبارتی در گام اول اعضای هیأت مدیره شرکت های تعاونی سهام عدالت شهرستانی از طریق مشمولین مشخص می شود و در گام بعدی شرکت‌های تعاونی در هر شهرستان، اعضای هیأت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی را انتخاب می کنند.

این مقام مسوول با اشاره به گستردگی مشمولان اظهار کرد: شاید این انتخابات به صورت عمومی برگزار نشود، اما این بخش به عهده وزارت تعاون است و در مجامع نمایندگان مشمولان حاضرند.

مختاری در خصوص شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت گفت: شرکت های سرمایه گذاری استانی زیر نظر سازمان بورس هستند و اطلاعات این شرکت ها اعم از اعضای هیأت مدیره و صورت های مالی در سامانه کدال قابل مشاهده است و شرکت های تعاونی هم در هر شهرستان از طریق ادارات تعاون تعیین می شوند.

مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی درباره شرکت های سرمایه پذیر توضیح داد: مدیریت شرکت های سرمایه پذیر قبلا بر عهده کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت بود که در سال 1389، دولت وقت، مصوبه ای صادر کرد که بر اساس آن، مدیریت این شرکت ها تا زمان آزاد سازی بر عهده شرکت های مادر تخصصی باشد بنابراین هم اکنون مدیریت بر 60 شرکت سبد سهام عدالت توسط شرکت های مادر تخصصی انجام می گیرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا