در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی مطرح شد

انضباط مدیریتی شاه‌کلید اقتصاد دانش‌بنیان

انضباط مدیریتی شاه‌کلید اقتصاد دانش‌بنیان

در همایش سراسری اقتصاد مقاومتی انضباط مدیریتی با تاکید بر تحول مدیریتی مد نظر قرار گرفت و عنوان شد: مدیریت مبتنی بر هزینه باید بر مدیریت مبتنی بر دانش و عمل متحول شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، واعظ مهدوی - معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور – در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به ذخیره‌ نشدن 100 میلیارد دلار درآمد‌ نفتی سال‌های گذشته گفت: برای بهره‌برداری و ذخیره‌سازی درست احتیاج به علم و دانش داریم و با نگرش دانش بنیان و مدیریت دراز‌مدت می‌توانیم در رفع مشکلات کاهش قیمت نفت، کاهش درآمد ملی و مشکل ناکافی بودن درآمد‌های مالیاتی برای مخارج فائق آییم.

وی همچنین با اعلام این‌که تنش‌های منطقه‌ای و بی‌ثباتی سیاسی در جهان امروز ضرورت اقتصاد مقاومتی را افزایش می‌دهد، ادامه داد: در این همایش سیاست‌های پیشتازی اقتصاد دانش بنیان در پیاده‌سازی، سازماندهی نظام علمی و فناوری و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش بنیان با پایبندی به تصمیم‌گیری علمی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اظهار این‌که احتراز از سلایق و تصمیمات خلق‌الساعه از الزامات حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی است، اظهار کرد: ایران دومین منابع بزرگ دنیا به ارزش جاری 45 هزار و 300 هزار دلار بعد از روسیه داراست از این‌رو سعی در ارتقاء و تدوین یک برنامه برای رشد مفهوم اقتصاد دانش بنیان و گفتمان‌سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی به نظام تصمیم‌گیری است و به سازمان مدیریت برمی‌گردد.

در ادامه‌ این همایش محمود واعظی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – نیز در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی برپایه اقتصاد دانش بنیان با اشاره به این‌که در دنیای امروز ICT به عنوان پیشگام توسعه کشور‌ها مطرح است، گفت: با استفاده از تجارب و نتایج دستاوردهای کشورهای دیگر در این حوزه در چهار محور ارتقاء مدیریت، افزایش مهارت، انتقال تکنولوژی و فناوری‌های جدید و جذب سرمایه قطعا می‌توان با سرعت بیشتری اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم تا جایی که 24 اصل اقتصاد مقاومتی که در پنج پایه عدالت، مردمی بودن، دانش بنیان، درون‌زایی و برون‌گرایی محقق شود.

در بخش دیگری از این همایش چیت‌چیان – وزیر نیرو – با تاکید بر ضرورت توجه به تحقیق و توسعه در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی روح و ماهیت اقتصاد کشور است و معتقدم در خصوص تحقیق و توسعه باید سه نهاد دولت، دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان در تعامل، همکاری و حمایت قدم بردارند.

وی در خصوص فعالیت‌های وزارت نیرو در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اهداف کلان وزارت نیرو با محوریت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه زیرساخت‌های تولید و انتقال برق و تلاش برای تامین برقی‌بودن، همچنین توسعه صادرات برق و مبادلات منطقه‌ای نیز مورد توجه قرار گرفته است و در خصوص طرح‌های تحقیقاتی 26 طرح توسعه‌ای فناوری سیستم‌های انتقال برق با ظرفیت بالا به تصویب رسیده است.

همچنین سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به انضباط مدیریتی و تاکید بر تحول مدیریتی کشور گفت: مدیریت مبتنی بر هزینه باید بر مدیریت مبتنی بر دانش و عمل متحول شود که یکی از دستاوردهای آن متناسب‌سازی حجم دولت، دستگاه‌های اجرایی با وظایف کاملا حاکمیتی و واگذاری امور بین حاکمیتی که اقتصاد دانش بنیان یا اقتصاد مقاومتی همان مردمی نمودن اقتصاد تلقی خواهد شد.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید تصدی دولت در امور کاهش پیدا کند و مردم متولی رشد و توسعه و دانش و علم باشند.

ابوترابی‌فرد با اشاره به این‌که 572 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی از 846 هزار میلیارد تومان بودجه است، گفت: گستردگی حجم دولت و دستگاه‌های اجرایی و بالا بودن هزینه‌های شرکت‌های دولتی قطعا نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را اجرا کند. البته نسبت به هزینه‌ شرکت‌های دولتی به بودجه در سال 1394 کاهش یافته و از 597 هزار میلیارد تومان سهم شرکت‌های دولتی از بودجه به 572 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی بودجه سال 1394 توانسته 45 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی را کاهش دهد که این فرصتی برای اصلاح رفتارها و تغییر ریل حرکت برای کاهش هزینه‌های جاری و قطع وابستگی‌های هزینه‌های اداری کشور به درآمدهای نفتی است.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین عامل بزرگ شدن حجم دولت را درآمد نفتی دانست و افزود: رانت ناشی از درآمد نفت فرصت بزرگ‌ شدن حجم دولت را به وجود می‌آورد و منجر به خودمختاری دولت‌ها در تولید و مدیریت اقتصاد کشور می‌شود.از این‌رو با ورود رانت نفتی و رانت حاصل از منابع طبیعی در اداره کشور صاحبان تولید به جای حرکت به سمت تولید رو به سوی منابع خالق رانت درآمدهای نفتی می‌شود.

ابوترابی‌فرد با اشاره به این‌که دیروز کشور با 100 میلیون دلار درآمد نفتی اداره می‌شده و امروز با 18 میلیون دلار اداره می‌شود، اظهار کرد: بیشترین آسیبی که کشور از افزایش درآمد نفتی و کاهش درآمد نفتی داشته است امروز بدون تردید در زمان افزایش درآمدهای نفتی بوده است. امیدواریم با فشاری که از کاهش درآمد‌های نفتی امروزه به اقتصاد کشور وارد آمده است، با ارتقاء سطح دانش و تصمیمات اتخاذی مدیران ارشد اجرایی حرکتی پرشتاب به سمت اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا