حجتی اعلام کرد

وام 2000 میلیاردی برای توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس

وام 2000 میلیاردی برای توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 2000 میلیارد تومان از منابع بانک کشاورزی در زمینه توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت: توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس، برنامه جدید وزارت کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود حجتی امروز - دوشنبه - در مراسم سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی از برنامه‌ریزی برای توسعه 3000 هکتاری گلخانه در هر سال خبر داد و اظهار کرد: به کمک کشاورزان نمونه ضمن افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توانیم تراز بازرگانی بخش کشاورزی را که پیش از دولت کنونی منفی هشت میلیارد دلار بود، به صفر برسانیم.

کشاورزان نمونه ایرانی چندین برابر متوسط ملی و جهانی تولید می‌کنند

وی افزود: ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که کشاورزان نمونه ما چندین برابر متوسط ملی و جهانی تولید می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال کشاورزان نمونه در زمینه تولید گندم 12 تن در هر هکتار برداشت می‌کنند در حالی که متوسط تولید ملی آن 3.2 تن است و درصددیم تا متوسط برداشت گندم را در برنامه اقتصاد مقاومتی به 4.5 تن در هکتار برسانیم.

افزایش 200 هزار تنی تولید شکر

به گفته حجتی، متوسط تولید چغندر قند 48 تن در هر هکتار در کشور است که البته در دو سال قبل حدود 32 تن در هر هکتار بود و توانستیم با افزایش متوسط برداشت چغندر قند، یک میلیون و 300 هزار تن افزایش تولید محصول را داشته باشیم که باعث افزایش 200 هزار تنی تولید شکر در سال جاری شد. این در حالی است که تولیدکننده نمونه چغندر قند توانسته است در هر هکتار 153 تن چغندر قند برداشته کند.

وی همچنین متوسط برداشت شلتوک از شالیزارهای کشور را 4354 کیلوگرم، میانگین جهانی را 4500 کیلوگرم و میانگین آن را در کشورهای آسیایی 4600 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: شالی‌کار نمونه ملی که در این مراسم از وی تقدیر می‌شود توانسته است 13 تن و 278 کیلوگرم شلتوک در هر هکتار برداشت کند که این نشان می‌دهد با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشاورزان نمونه می‌توان از طریق انتقال تجربیات و دانش فنی به کار گرفته شده ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری، تراز بازرگانی بخش کشاورزی و صنایع غذایی را که پیش از دولت کنونی منفی هشت میلیارد دلار بود به صفر برسانیم.

تولید 4000 تن ماهی در قفس

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه 2500 تا 3000 هکتاری گلخانه در هر سال در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: توجه به تولید ماهی در قفس نیز یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که پیش‌بینی می‌شود امسال 4000 تن برداشته داشته باشیم و در سال آینده به 20 هزار تن برسد که البته در قالب برنامه درصددیم سالانه 200 هزار تن ماهی در قفس برداشت کنیم.

حجتی اظهار کرد: امسال برای اولین بار در سطح 200 تا 300 هزار هکتار آبیاری تیپ را در زمینه گندم انجام دادیم و توانستیم متوسط رشد این محصول را در واحد سطح را هفت تا هشت تن برسانیم؛ بنابراین با توجه به افزایش تولید محصول در واحد سطح و توانمندی‌هایی که تولیدکنندگان ایرانی دارند پشتیبانی و حمایت‌های بیشتری را از سوی دولت را برای تقویت زنجیره ملی دارند.

اختصاص 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه بهتر است درباره تشکیل سازمان توسعه تجارت در بخش کشاورزی صحبت نکنیم و دولت و مجلس در این باره تصمیم‌گیری کنند، اظهار کرد: در زمینه بازرگانی بخش کشاورزی باید به گونه‌ای مدیریت شود که مرزهای کشور ناگهان و بدون اطلاع مدیران بخش باز نشود و محصولات کشاورزی با قیمت پایین‌تر از قیمت تولید داخل وارد شوند، چراکه در این صورت به تولید ملی و اقتصاد کشاورزی ضربه زده‌ایم و دولت و مجلس در این زمینه باید توجه ویژه داشته باشند و قوانین حمایتی از تولید داشته باشند.

به گفته حجتی، 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد که بیش از هزار میلیارد تومان است و در سنوات قبل نیز به همین میزان بوده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا