آخرین وضعیت راه آهن قزوین - آستارا تشریح شد

وام چهار ساله صندوق توسعه ملی/ احتمال حضور چین یا روسیه

وام چهار ساله صندوق توسعه ملی/ احتمال حضور چین یا روسیه

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور آخرین وضعیت ساخت و تکمیل راه آهن قزوین – رشت – آستارا را تشریح کرد.

علی اکبر مددی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره قطعه نخست این محور گفت: راه آهن قزوین – رشت که بخش اصلی و طولانی این راه آهن به حساب می آید پیشرفت بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر زیرسازی 130 کیلومتر از آن به طور کامل به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: در صورتی که مشکلات منابع اعتباری روند پیشروی کار را با مشکل مواجه نکند، می توان انتظار داشت همان طور که رییس جمهوری وعده داده‌اند این مسیر تا پایان سال 95 به بهره برداری کامل برسد. این قطعه بیشترین تمرکز را در سال های گذشته به خود اختصاص داده و خوشبختانه شرایط مناسبی دارد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور درباره محور رشت به آستارا نیز توضیح داد: این مسیر در حال حاضر در قطعه ای 17 کیلومتری تعیین تکلیف شده و پیمان کار مربوطه در آن مشغول به کار است و زیرسازی های مورد نیاز در این بخش پیگیری می شود.

مددی ادامه داد: قطعه بعدی در این مسیر 20 کیلومتری خواهد بود که باید با فراهم شدن مقدمات لازم، پیمان کار آن نهایی شود تا اصلی ترین نیاز برای اتصال انزلی به راه آهن نیز تامین شود. البته این قطعه پلی سه کیلومتری در مرداب انزلی نیز خواهد داشت که باید طرح ابتدایی آن و نقشه اجرایی مدنظر نهایی شود.

وی با بیان اینکه تلاش ها برای دریافت وام از صندوق توسعه ملی برای قطعه رشت – آستارا ادامه دارد، تاکید کرد: شرکت ساخت به منظور تامین مالی این قطعه مهم، کنسرسیومی از پیمان کاران داخلی تشکیل داده است تا آنها بتوانند منابع مورد نظر خود را از صندوق توسعه ملی تامین کنند.

به گفته مددی این وام زمانی چهار ساله را برای تکمیل این قطعه به وجود می آورد که البته با توجه به شرایط مطلوب برای کار در این قسمت در صورت رسیدن بودجه، می توان انتظار داشت کار صرف چهار سال تکمیل شود.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو کشور درباره احتمال ورود سرمایه گذاران خارجی به این طرح ریلی نیز گفت: در این زمینه از گذشته مذاکره با چینی‌ها برای تامین فاینانس ادامه داشته است و اخیرا نیز صحبت‌هایی با طرف روس صورت گرفته که البته هنوز نتیجه ای نداشته است. در حال حاضر فاینانس یا سرمایه گذاری خارجی برای راه آهن قزوین – رشت – آستارا قطعی نشده است اما هنوز صحبتها در این رابطه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت قابل توجه این طرح برای ما، قطعا تمرکز و برنامه‌ای جدی به منظور تکمیل و بهره برداری این خط ریلی در دستور کار است و امیدواریم با رسیدن منابع مالی مورد نیاز کار در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا