کارشناس بازار کشورهای عربی:

روابط تجاری ایران و عربستان هیچ وقت چشمگیر نبوده است

روابط تجاری ایران و عربستان هیچ وقت چشمگیر نبوده است

یک کارشناس بازار کشورهای عربی گفت: حجم تعاملات تجاری ایران و عربستان در هیچ زمان رقم قابل توجهی نداشته است اما به طور کلی با توجه به اعزام توریسم زیارتی به عربستان در قالب حج عمره و حج تمتع، تراز تجاری به نفع عربستان بوده است.

جهانبخش سنجابی شیرازی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب، به تشریح روابط تجاری ایران و عربستان در سال‌های اخیر و همچنین چشم‌انداز رابطه اقتصادی ایران و کشور‌های منطقه پرداخت و گفت: در حال حاضر فرصت مناسبی است که ایران در بازار‌ کشور‌های منطقه از جمله عراق و امارات حضور بیشتری پیدا کند.

وی به مهمترین اقلام صادراتی ایران به عربستان و همچنین واردات از این کشور اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر ایران برخی اقلام مانند مواد غذایی و محصولات میعانات گازی به عربستان صادر کرده است و برخی اقلام واسطه‌ای مانند کمپوت و کنسرو از عربستان وارد شده که در مجموع رقم چشم‌گیری نبوده است.

سنجابی شیرازی عنوان کرد: عربستان به طور کلی در بازار خاورمیانه و به طور خاص در بازار‌های عراق، امارات، بحرین و عمان با ایران رقابت دارد. با توجه به اینکه عربستان از مدت‌ها قبل بر طبل دشمنی با ایران کوبیده به دنبال این است تا از فرصتی برای تضعیف حضور ایران در بازار‌های منطقه‌ای و کشور‌های اسلامی نهایت بهره را ببرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: اتفاقات اخیر میان ایران و عربستان و قطع روابط دیپلماتیک که از سوی عربستان اعلام شده است چند اثر خواهد داشت؛ با توجه به کینه و دشمنی عربستان با ایران، عربستان سعی خواهد کرد اقدامات اطلاعاتی خود را علیه بازار ایران در عراق تشدید کند. با توجه به وابسته بودن برخی رسانه‌های عراقی به پول وهابی‌ها و سیستم اطلاعاتی عربستان، این کشور تبلیغات خود را علیه کالاهای ایرانی در بازار عراق تشدید خواهد کرد و عملا بازی‌های پشت پرده خود را مشخص‌تر می‌کند.

سنجابی شیرازی ادامه داد: دیگر اتفاقی که عربستان برای اعمال فشار به ایران شکل خواهد داد این است که سخت‌گیری‌هایی را در روابط و تعاملات ایران با بحرین، عمان و همچنین امارات که سومین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود را در میان مدت به کار گیرد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین به برخی نتایج مثبت این اتفاق اشاره کرد و گفت:‌ اگر ما عملیات رسانه‌ای و تبلیغاتی را به شکل درست انجام دهیم و از اقدامات خودسرانه جلوگیری کنیم مطمئنا باعث تقویت بازار ما در عراق خواهد شد، چرا که پیش از این بخش عمده‌ای از جمعیت عراق کالاهای عربستانی را تحریم‌ کردند و از این بعد هم بیشتر تحریم خواهند کرد. از سوی دیگر هم به احتمال زیاد دولتمردان عراق اقداماتی را در جهت کاهش حجم مبادلات شان با عربستان انجام خواهند داد؛ اتفاقی که باعث تقویت بازار ایران در کشور‌هایی مثل عراق، سوریه، عمان و به طور کلی کشور‌هایی که خودشان را در حوزه عربستان تعریف نمی‌کنند، خواهد شد.

وی اضافه کرد: این اتفاق فرصت مطلوبی است که در شرایط پسا تحریم، با توجه به رقابت نانوشته‌ای که میان قطر و عربستان وجود دارد تعاملات تجاری‌مان را با قطر گسترش دهیم.

به گزارش ایسنا، پیش از این علاء میرمحمد صادقی - رییس شورای بازرگانی ایران و عربستان - نیز درباره آخرین وضعیت فعالیت شورای بازرگانی ایران و عربستان اعلام کرد که شورای بازرگانی ایران و عربستان به دلیل مانع تراشی‌های عربستان نتوانسته به فعالیت خود ادامه دهد.

به گفته او در حال حاضر تنها اسم این شورا باقی مانده و عملا فعالیتی ندارد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا