تشکیل حلقه‌های کنترل کیفیت راهی به سوی افزایش بهره‌وری اقتصادی

تشکیل حلقه‌های کنترل کیفیت راهی به سوی افزایش بهره‌وری اقتصادی

رییس هیات مدیره جامعه مدیران کنترل کیفیت به بهانه برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی حلقه‌های کنترل کیفیت در بهمن ماه سال جاری در رابطه با حلقه‌های کنترل کیفیت سخن گفت.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، علی شهبازی یگانه اظهار کرد: اولین حلقه‌های کنترل کیفیت در سال 1964 در یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی (ژاپن) شکل گرفت که به عنوان یک راهبرد استراتژیک در ارتباط با مقوله کیفیت بکار گرفته شد و بعدها در سایر کشورهای منطقه و آمریکا تسری یافت و امروزه صدها و میلیون‌ها حلقه کنترل کیفیت در کشورهای آسیای جنوب شرقی مشغول فعالیتند.

وی افزود: حلقه های کنترل کیفیت، گروه هایی متشکل از پنج تا 15 تن از کارکنان واحدهای تولیدی و خدماتی هستند که به صورت داوطلبانه و گاهی افتخاری به حل مشکلات و مسائل کیفی موسسات خدماتی و تولیدی و یا صنعتی می‌پردازند و چون این اعضا از درون این واحدها انتخاب می‌شوند، به خوبی با مشکلات و معضلات و مسایل کیفی بنگاه ها آشنا هستند. این حلقه های کنترل کیفیت از بدو تشکیل نیاز به هزینه ندارند و خودجوش هستند.

او با بیان این‌که در موارد نادر نیاز به دعوت از مشاورین خارج از سازمان است، ادامه داد: اعضای این حلقه‌ها باید آموزش های لازم جهت حل مسائل را بگذارنند که این آموزش‌ها شامل استفاده از هفت ابزار کنترل کیفیت و تجزیه و تحلیل آماری و سایر متون کیفی و نظایر آن است.

شهبازی یگانه درباره تفاوت بنیادی این حلقه‌ها با سایر کمیته‌های تخصصی و کارگروه ها سخن گفت و روحیه کار تیمی و مشارکت را از مشخصه های این حلقه ها دانست و اضافه کرد: این حلقه ها پس از یافتن راه حل منحل می‌شوند، اما در صورت وجود معضل مشابه در همان موسسه با توجه به بضاعت حلقه‌ها در حل مساله جدید به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

او در ادامه گفت: شکل گیری و فعالیت حلقه ها منحصر به صنعت و خدمات خاصی نیست. همه سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادی از جمله دانشگاه‌ها، بیمارستان ها و صنایع می‌توانند از آن بهره ببرند.

شهبازی همچنین حلقه های کنترل کیفیت را راهگشای بسیاری از معضلات در سطح ملی و کارکرد آن را فراتر از عملکرد حلقه ها در بنگاه های اقتصادی دانست.

رییس هیات مدیره جامعه مدیران کنترل کیفیت کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اهداف انجمن و جامعه کنترل کیفیت کشور گفت: انجمن و جامعه کنترل کیفیت کشور درصدد است علاوه بر معرفی خدمات و فعالیت‌های حلقه های کنترل کیفیت به جامعه تولیدی صنعتی در سراسر کشور، در شکل‌گیری حلقه‌ها در تمامی واحدهای گوناگون نقش ایفا کند و با استفاده از توان مراکز آموزش عالی کشور، با پیوند زدن مباحث آکادمیک کاربردی به تقویت دانش محور بودن حلقه ها بپردازد و از آن در حل مسایل و معضلات واقعی صنعت استفاده کند.

وی همچنین خبر داد: تلاش می کنیم با تشکیل مراکز مشاوره و راه اندازی حلقه های کنترل کیفیت با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و انجمن مدیران کنترل کیفیت، شکل‌گیری حلقه ها را تسریع کرده و آن را در کشور نهادینه کنیم.

او اضافه کرد: هدف دیگری که امیدواریم در آینده نزدیک با استفاده از توان علمی و پتانسیل نو در انجمن به آن دست یابیم، راه‌اندازی شرکت های دانش بنیان است که ضمن کنترل کیفیت، در زمینه ارتقاء کیفیت دایمی موسسات و بنگاه ها، گام به گام اقدام کند.

او در پایان افزود: رییس وقت سازمان ملی استاندارد به انجمن مدیران کنترل کیفیت ماموریت دادند تا از کنفرانس حلقه های کنترل کیفیت که دریکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی برگزار می‌شود الگو برداری کرده و با توجه به مقتضیات کشور، در ایران به طور مداوم برگزار شود که نتیجه این تلاش برگزاری اولین کنفرانس حلقه های کنترل کیفیت در تیرماه سال 1393 بود و دومین کنفرانس حلقه های کنترل کیفیت پنجم و ششم بهمن ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا