استخراج 21 درصد مواد معدنی کشور در کرمان

استخراج 21 درصد مواد معدنی کشور در کرمان

دنیای معدن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: استان کرمان با استخراج سالانه نزدیک به 60 میلیون تن، 21 درصد از مجموع استخراج مواد معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

از کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت مهدی حسینی نژاد افزود: 36 درصد از حقوق دولتی کشور در بخش معادن مربوط به این استان است.

وی گفت: در مجموع ذخایر کشف شده استان کرمان در دو سال گذشته 23 درصد رشد داشته که بخش عمده آن مس است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: یک میلیارد و 441 میلیون تن ذخیره شناسایی شده در استان کرمان وجود دارد.

وی ذخایر قطعی استان کرمان را 4.7 میلیارد تن ذکر کرد و گفت: 99.6 درصد از ارزش مواد معدنی استان کرمان مربوط به مس، آهن، کرومیت و زغالسنگ است.
حسینی نژاد بیان کرد: در گذشته افرادی محدوده هایی را ثبت کرده بودند اما اکتشاف خوبی نداشتند و به نوعی استان را بلوکه کرده بودند که برای رفع این مشکل 23 پهنه اکتشافی در مناطق امید بخش در شمال استان به مساحت 28 هزار کیلومتر مربع شناسایی و این پهنه ها به شرکت های دارای توان فنی و مالی واگذار شده است.
وی افزود: هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای اکتشاف در استان کرمان انجام شده است.
وی گفت: تعیین تکلیف 35 درصد از کل محدوده های ابطال شده معدنی شمال استان کرمان معادل یکهزار و 50 محدوده از نیمه دوم سال گذشته انجام شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: راه اندازی سامانه ثبت محدوده های معدنی نیز به منظور تسریع و شفاف سازی فرایندهای معدنی انجام شده و این سایت فعال است.
وی گفت: واگذاری و فعال سازی استخراج معدن زغالسنگ خمرود با 38 میلیون تن به ارزش تقریبی 42 هزار میلیارد ریال ماده معدنی نیز در سال جاری انجام شده است.
وی افزود: واگذاری 350 کیلومتر مربع محدوده های راکد و ابطالی کرومیت اسفندقه به بخش خصوصی دارای صلاحیت فنی و مالی در قالب دو پهنه به مجموعه خاتم الانبیاء انجام شده و عملیات اکتشاف آن در دست انجام است.
حسینی نژاد گفت: در مجموع 86.7 درصد از محدوده های بلاتکلیف استان کرمان در دو سال اخیر تعیین تکلیف شده اند.
وی به انعقاد سه تفاهم نامه با محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و سازمان انرژی اتمی در راستای آزاد سازی مناطق بلوکه شده اشاره کرد و گفت: بر این اساس 40 درصد از مساحت استان برای کارهای معدنی آزاد سازی شد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در قانون معادن، یگان حفاظت معدنی تعیین نشده است و برای حل این خلاء قانونی با همکاری نیروی انتظامی برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی مواد معدنی تفاهم نامه ای صورت گرفته و اقدامات انجام شده در قالب این تفاهم نامه ثاثیرات بسیار خوبی در پی داشته است.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا