کاهش قیمت نفت با صادرات غیرنفتی ایران چه می‌کند؟

کاهش قیمت نفت با صادرات غیرنفتی ایران چه می‌کند؟

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران توضیح داد که با کاهش قیمت نفت صادرات کدام محصولات غیرنفتی ممکن است متاثر شوند؟

به گزارش نامه نیوز، محمد لاهوتی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره تأثیر کاهش قیمت نفت بر صادرات غیرنفتی ایران اظهار کرد: بر اساس آمارهایی که گمرک از صادرات غیرنفتی اعلام می‌کند، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی بیش از 50 درصد از سهم صادرات ایران را به خود اختصاص می‌دهند. این دو مورد دقیقا و مستقیما با نفت و موضوع قیمت نفت در ارتباط هستند. خوشبختانه طبق آمارها ما در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی تغییر چندانی نداشته‌ایم، اگرچه کاهش قیمت با اثرگذاری بر هزینه‌های حمل و نقل، بازارهای اروپایی را از نظر توجیه اقتصادی کاهش داده است، اما به هر حال به دلیل تقاضا در قسمت‌های دیگر، با تغییر چندانی مواجه نشده‌ایم. ولی فکر می‌کنم در صادرات میعانات گازی در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 40 درصد کاهش داشته‌ایم که این کاهش در سبد صادراتی کشور تأثیرگذار است.

او در عین حال گفت: با توجه به اینکه تمام ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها و تصمیمات کلان در کشور ما بر اساس حمایت از صادرات است، وقتی کاهش قیمت نفت اتفاق می‌افتد، ما در بخش‌های دیگر غیر از میعانات و پتروشیمی، می‌توانیم از این شرایط سخت به عنوان یک فرصت به نفع صادرات استفاده کنیم. موضوع حمایت منطقی و هوشمند از صادرات است، به صورتی که به نوعی قدرت رقابت صادرکنندگان را در بازارهای جهانی تضمین کند و با کاهش قیمت تمام‌شده، زمینه افزایش صادرات فراهم شود. امروز، قیمت تمام شده کالاهای با کیفیت در کشور ما بالاست و به همین دلیل متأسفانه کالاهای ما در بازارهای جهانی قابل رقابت با کالاهای دیگر کشورهای تولیدکننده نیست.

لاهوتی سپس عنوان کرد:عمده این مسائل ما به موضوع تثبیت نرخ ارز، تسهیلات بسیار گران و پایین بودن بهره‌وری تولید برمی‌گردد. در زمانی که کاهش قیمت نفت اتفاق می‌افتد و عملا درآمدهای ارزی کشور کاهش می‌یابد، برای جبران این کاهش، بهترین بخشی که می‌تواند مورد اعتنا و توجه ویژه قرار بگیرد، صادرات غیرنفتی است.

او تأکید کرد: البته این موضوع مشروط به این است که تصمیمات به صورت منطقی و کارشناسی شده باشند. متأسفانه ما در دولت‌های قبل شاهد این موضوع بوده‌ایم که در دوره‌های کاهش قیمت قیمت نفت، عملا با سخت‌گیری بر ارز صادراتی باعث کاهش صادرات هم شده‌اند. وقتی آمارها را نگاه می‌کنیم و تجربیات گذشته را رصد می‌کنیم متوجه می‌شویم که در دوره‌های کاهش قیمت نفت، موضوع پیمان‌سپاری و نرخ ارز صادرکنندگان مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته، برای اینکه بتوانند ارز صادراتی را تصاحب کنند، در صورتی که اگر به جای پرداختن به این نگاه‌های سخت‌گیرانه به سمت تشویق صادرات حرکت می‌شد، قطعا می‌توانستیم افزایش صادرات چشمگیری داشته باشیم.

لاهوتی همچنین اظهار کرد: امیدوارم با توجه به کاهش قیمت نفت و با توجه به شعار دولت یازدهم که «تدبیر» است، در این شرایط حساس که قیمت نفت تأثیر به‌سزایی در درآمدهای ارزی دارد، دولت با حمایت منطقی از صادرات بتواند این کسری را جبران کند تا به سمتی حرکت کنیم که همان طور که بارها و بارها توسط همه مسوولان گفته شده، وابستگی‌ ما به اقتصاد نفتی کمتر شود و به سمت اقتصادی پویا و غیرنفتی حرکت کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا