اضافه عرضه نفت دنیا چقدر است؟ +جدول

اضافه عرضه نفت دنیا چقدر است؟ +جدول

در سال 2015 با افزایش تولید اوپک به خصوص عربستان و عراق و انتظار افزایش تولید ایران اضافه عرضه به میزان 2.67 میلیون بشکه در روز (تا سه ماهه سوم سال) رسیدیم.

در سال 2014 میزان تقاضا برای نفت اوپک حدود 29 میلیون بشکه در روز بود که با توجه به تولید روزانه حدود 30 میلیون بشکه در روز با اضافه عرضه 1 میلیون بشکه ای مواجه بودیم. اما در سال 2015 با افزایش تولید  اوپک به خصوص عربستان و عراق و انتظار افزایش تولید ایران اضافه عرضه به میزان  2.67 میلیون بشکه در روز (تا سه ماهه سوم سال) رسیدیم.

سال آینده به طور متوسط میزان تقاضا برای نفت اوپک 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت و به متوسط 30.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. پیش بینی می شود در سه ماهه اول و دوم به ترتیب حدود 1.9 میلیون بشکه و 1.7 میلیون بشکه افزایش تقاضا داشته باشیم و در سه ماهه سوم و چهارم به ترتیب شاهد افزایش تقاضای 1.5 و 0.7 باشیم.

با فرض ثبات تولید در محدوده فعلی انتظار می رود از سه ماهه سوم سال بعد (2016) ما شاهد تعادل در عرضه و تقاضا باشیم. البته این فرض کمی دور از ذهن است و چند عامل لحاظ نشده است:
-  اولا اضافه عرضه از سوی ایران حتمی است و ایران برای بدست آوردن سهمیه از دست رفته خود تلاش زیادی می کند این تلاش بیشتر در قالب کاهش قیمت نفت پیشنهادی است.
-  از سوی دیگر کشورهای عربی به خصوص عربستان که با بحران قیمت نفت و افزایش ریسک منطقه ( به عنوان مثال جنگ عربستان و یمن و یا افزایش تنش بین ایران و عربستان) به هیچ عنوان حاضر به کاهش مقدار تولید خود نیستند این از ان رو است که بهای تمام شده این کشورها غالبا پایین تر از نرخ های فروش فعلی است و کاهش مقدار تولید در شرایط فعلی و اوضاع اقتصادی نابسامان مورد پسند هیچ کسی نیست.
-  اما مهمترین دلیل شاید از موضع سیاسی باشد وآن این است که عربستان و سایر متحدان عربی خود تمام تلاش خود را میکنند که ایران سهمیه قبلی خود را بدست نیاورند زیرا می دانند افزایش تولید و فروش ایران به معنای افزایش قدرت مالی ایران در راستای منافعی است که علیه آن ها خواهد بود.
-  یکی از کشورهایی که رشد تولید و عرضه نفت زیادی داشته است عراق است که با توجه به نیاز شدید به منابع مالی برای جنگ با داعش بعید است حاضر به کاهش مقدار تولید باشد لذا تا بهای تمام شده و سود ده بودن حاضر به تولید و فروش خواهد بود.
به نظر می رسد اگر چه دلایلی بسیاری برای افت قیمت نفت میتوان نام برد (از جمله افت رشد اقتصادی، انقلاب شیل امریکا، رفع تنش هسته ای با ایران، افزایش عرضه لیبی و عراق و ..) ولی شاید مباحث سیاسی بیشترین تاثیر را در افت قیمت نفت داشته است و این امر اهمیت زیادی در تحلیل قیمت نفت دارد. جنگ قیمتی نفت بین کشورهای عربی و ایران، بین امریکا و کشورهای عربی و روسیه، بین شیل و اوپک مهمترین مواردی است که میتوان نام برد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا