يک متخصص ارشد اکتشاف و سرمايه‌گذاري در گفت‌وگو با معدن نيوز تشريح کرد

راهکارهاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در معادن ايران

راهکارهاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در معادن ايران پايگاه خبري معدن نيوز- جذب سرمايه‌گذاران خارجي و اين که آيا پس از برجام شاهد حضور گروه‌هاي بين‌المللي در بخش معدن و صنايع معدني خواهيم بود يا نه از جمله مسائلي است که پس از رفع تحريم‌ها در ايران مطرح شده است.
متخصص ارشد اکتشاف و سرمايه‌گذاري در شرکت بوليدن مينرال سوئد در خصوص اين که آيا پس از برجام مي‌توانيم شاهد حضور سرمايه‌گذاران خارجي در ايران باشيم به معدن نيوز گفت: درحال‌حاضر يکي از عمده‌ترين اهدافي که براي صنايع معدني ايران تبيين شده، جذب سرمايه‌گذاران خارجي است.
محسن بنايي فرد افزود:در ابتدا بايد توجه داشته باشيم که درحال‌حاضر در حوزه معدن و صنايع معدني دنيا  بخش جذابي براي سرمايه‌گذاران نيست. زيراتقاضا براي مواد معدني به دليل کند شدن آهنگ رشد اقتصاد چين کاهش يافته و قيمت‌ فلزات و مواد معدني نيز کاهش يافته است در نتيجه بسياري از شرکت‌هاي بزرگ دنيا کاهش چشمگير توليد و همچنين کاهش نيروي انساني داشته‌اند. به گفته اين کارشناس، متاسفانه چشم‌انداز افزايش تقاضا هم در آينده نزديک شفاف و روشن نيست که در چنين شرايطي بسياري از سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند سرمايه‌هاي خود را در بخشي به جز معدن سرمايه‌گذاري کنند.
وي تصريح کرد: ايران نيز از اين شرايط و و قاعده مستثنا نيست حتي در داخل ايران نيز سرمايه‌ها از معادن و صنايع معدني خارج شده و به بخش‌هاي ديگر سوق داده شده‌اند. البته رکود داخل خود را در تمام حوزه‌ها نشان داده است که با چنين شرايطي جذب سرمايه‌گذاران با کيفيت خارجي و بين‌المللي و سرمايه‌گذاري در معادن ايران کار ساده‌اي نخواهد بود.
متخصص ارشد اکتشاف و سرمايه‌گذاري در شرکت بوليدن مينرال سوئد درباره اين که چه عواملي ميتواند رغبت سرمايه‌گذاران خارجي در معادن و صنايع معدني کشور را افزايش دهد، بيان کرد: سرمايه‌گذاري در معدن و صنايع معدني در اولويت سرمايه‌گذاران بين‌المللي قرار ندارد. بلکه بخش‌هاي ديگري چون ارتباطات ، فناوري اطلاعات و حتي انرژي در وضعيت بهتري نسبت به معادن و فلزات قرار دارند.
به گفته بنايي فرد، نکته دوم اين که جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري و ظرفيت‌هاي ذخاير و معادن ايران براي بسياري از سرمايه‌گذاران ناشناخته است. به گفته اين کارشناس بين‌المللي، عواملي مانند ناشناخته بودن ريسک‌هاي سرمايه‌گذاري يا مشکل بودن ارزيابي و مديريت ريسک‌ها، بحث‌هاي فني و مطابقت نداشتن پروژه‌ها و ارزيابي ذخاير با استانداردهاي بين‌المللي هم مطرح است که موجب شده ارزيابي و مقايسه آنها با ديگر پروژه‌ها و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در گوشه و کنار دنيا ، اگر نه غير ممکن اما کار دشواري است. وي گفت: اگر چه جذب سرمايه‌هاي خارجي بسيار پسنديده و لازم است اما اولويت‌هاي مهم تري ميتواند درحال‌حاضر در صنايع معدني ايران تعريف شود و مواردي همچون استفاده از فناوري‌هاي مدرن و انتقال دانش فني و مديريتي به کشور ،افزايش بهره‌وري معادن و صنايع معدني، مطابقت با استانداردهاي بين‌المللي ،ارتقا عملکرد‌هاي زيست‌محيطي صنايع معدني در اولويت قرار گيرد.
وي تاکيد کرد: تحريم‌ها طي سال‌هاي اخير موجب شده که فاصله کشور در استفاده از دانش و فن آوري روز دنيا بيشتر شود.نياز به ورود و بومي‌سازي فناوري‌هاي روز دنيا و دانش بين‌المللي ، تجهيزات و ماشين‌آلات و سيستم‌هاي مدرن ميتواند موجب افزايش بهره‌وري و استفاده بهينه از سرمايه‌هاي موجود و نيروي انساني شود.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا