رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خبرداد:

نرخ مالیات بر درآمد کاهش می یابد

نرخ مالیات بر درآمد کاهش می یابد

تهران- ایرنا- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از کاهش نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از جمله صاحبان مشاغل همسو با اصلاح قانون مالیات های مستقیم خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه رسانه مالیاتی ایران، سیدکامل تقوی نژاد با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم ساده سازی نرخ ها بوده است، گفت: این تغییرات در بخش مالیات بر ارث، مالیات تمبر، مالیات حقوق، مالیات اجاره املاک و مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی است.
وی درباره معافیت پایه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل)، افزود: اشخاص حقیقی می توانند سالیانه از یک معافیت پایه استفاده کنند که میزان آن برابر با معافیت حقوق است و هر سال در قانون بودجه مشخص می شود. بدیهی است اگر درآمد اشخاص حقیقی بیش از این میزان باشد مالیات آن طبق نرخ ماده 131 قانون محاسبه می شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که از سال 95 اجرایی می شود، برای رعایت حقوق مودیان و ایجاد فضای رقابتی، نرخ های مالیاتی اشخاص حقیقی (ماده 131 قانون) کاهش یافته است، اظهارداشت: در قانون کنونی، این نرخ ها در پنج طبقه از 15 تا 35 درصد تقسیم بندی شده که در قانون جدید به سه طبقه از 15 تا 25 درصد کاهش یافته است؛ بدین صورت که در طبقه نخست، درآمد تا سه میلیون تومان با نرخ 15 درصد محاسبه می شد و در قانون جدید درآمد تا 500 میلیون ریال با نرخ 15 درصد محاسبه می شود.
وی ادامه داد: در طبقه دوم قانون کنونی، درآمد از سه تا 100 میلیون ریال با نرخ 20 درصد محاسبه می شد که در قانون جدید، درآمد تا هزار میلیون ریال نسبت با مازاد 500 میلیون ریال با نرخ 20 درصد محاسبه می شود. به عبارتی محاسبات مالیات در دو طبقه اصلاحیه قانون با تمام چهار طبقه قانون فعلی مطابقت می کند.
تقوی نژاد تصریح کرد: در طبقه سوم نیز نسبت به مازاد هزار میلیون ریال درآمد، به نرخ 25 درصد محاسبه می شود که این نرخ در قانون کنونی 35 درصد است.
وی همچنین از اضافه شدن یک تبصره به ماده 131 به عنوان یکی از مشوق های اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم خبرداد و گفت: بر اساس این تبصره، به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات نسبت به سال گذشته، یک واحد درصد حداکثر تا پنج درصد از نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی کسر می شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد که برخورداری از همه این معافیت ها منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت به موقع مالیات است.
وی خاطرنشان کرد: اگر فردی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکند ضمن اینکه نمی تواند از معافیت ها و تسهیلاتی که در قانون پیش بینی شده استفاده کند، به هر میزان درآمدی که کسب می کند مالیات تعلق می گیرد و مشمول جریمه نیز می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا