در گفت وگو با ایرنا تاکید شد

آدرس دهی اشتباه مناطق آزاد بعنوان ورودی کالای قاچاق/کاسته شدن صف طولانی کامیونها در مرز بازرگان

آدرس دهی اشتباه مناطق آزاد بعنوان ورودی کالای قاچاق/کاسته شدن صف طولانی کامیونها در مرز بازرگان

تهران- ایرنا- مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با انتقاد از کسانی که پدیده قاچاق را به مناطق آزاد نسبت می دهند، گفت: «برخی توپ قاچاق را به سمت مناطق آزاد پاس می دهند تا دیگران را از اصل موضوع غافل کرده و با آرامش برنامه و اهداف خود را دنبال کنند.»

«حسین فروزان» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه نزدیک به 80 درصد بودجه مناطق آزاد صرف مسایل عمرانی و زیرساخت ها می شود، افزود: عده ای با قصد تخریب مناطق آزاد، معضل قاچاق را به ما نسبت می دهند تا روزنه و پایلوت اقتصاد سالم و سرمایه گذاری ها را ببندند.
وی درباره روند قاچاق کالا به کشور نیز گفت: بعید می دانم این کار از مبادی مناطق آزاد انجام شود زیرا ظرفیت ورود و خروج این مناطق کاملا مشخص است و همه اجناس حتی کالای همراه مسافر که وارد منطقه آزاد و بازارچه می شوند، ورودی و خروجی مشخصی دارند با این حال عده ای در صدد تخریب رویکرد اصلی مناطق آزاد هستند.
مدیرعامل منطقه آزادی تجاری و صنعتی ماکو افزود: در حل حاضر «بانه» به مرکزی برای واردات تلوزیون و یخچال «ساید بای ساید» تبدیل شده است و در حجم وسیع این کالاها را وارد و در سراسر کشور توزیع می کنند؛ حتی این کالاها در فروشگاه های شهرهای بزرگ حدود یک تا دو میلیون ارزانتر به فروش می رسد.
وی خاطرنشان کرد: بانه منطقه آزاد تجاری نیست و باید بدنبال اصل موضوع باشیم تا حقیقت قاچاق روشن شود.
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد ماکو درباره سخنان دبیر شورایعالی مناطق آزاد مبنی بر تبدیل شدن این مناطق به دالان واردات و از دست دادن رویکرد اصلی خود نیز گفت: آقای ترکان بحث واردات را مطرح کرده اند که از معضل قاچاق جداست زیرا قاچاق از دید گمرک پوشیده می ماند و حقوق گمرکی پرداخت نمی شود اما ورود کالا از مبادی مناطق آزاد شکل قانونی دارد و رقم و حجم تجارت اقتصادی شفاف و به راحتی قابل کنترل است.

** از صف طولانی کامیون ها در مرز بازرگان خبری نیست
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، از تردد عادی در مرز بازرگان خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام شده با مسئولان گمرک و سفیر ترکیه، مشکل برطرف شده و در حال حاضر مرز باز است و از صف های طولانی کامیون ها خبری نیست.
فروزان به جلسه مجمع همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: موضوع چهار خطه کردن مسیر داخل مرز بازرگان، پروژه ای است که از سال گذشته کلید خورد؛ سفیر ترکیه قول داد در آینده نزدیک این خط (در داخل این کشور) راه اندازی شود تا شاهد حل بخشی از مشکل در کوتاه مدت باشیم.
وی ادامه داد: 'کوتاه مدت' به این دلیل مطرح می شود که ظرفیت داخل گمرک ترکیه محدود است اما در عین حال این باندها می تواند روند خروج و ورود کامیون ها را تسهیل کند.
این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر از طول صف ها کاسته شده است اما این صف ها به طور عمده به مشکلات قبلی ترکیه برمی گردد زیرا به دلیل مشکل امنیتی، کامیون ها در ساعتی از شب پذیرش نمی شدند و با توجه به اینکه برخی کامیون ها مجبور بودند شب راه بیفتند، مشکل تشدید و موجب طولانی شدن صف می شد.
وی افزود: براساس قرارداد ایران و ترکیه، هر طرف باید روزانه تعداد 500 دستگاه کامیون را از طریق گمرک خود پذیرش یا ترخیص کنند اما کاهش پذیرش ناوگان حمل و نقل بین المللی از مرز بازرگان توسط ترکیه، صف انتظار کامیون ها را طولانی کرد.
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد ماکو افزود: ظرفیت روزانه پایانه های مرزی بازرگان – گوربولاغ و اجرایی شدن مقررات مهر و موم کردن مخزن برای جلوگیری از سوخت قاچاق نیز حجم پذیرش کامیون ها را کاهش داد و موجب تراکم کامیونها در دو سوی مرز شد.
وی یادآور شد: مرز بازرگان به عنوان مرز ایران و اروپا، ترانزیت کشورهای اروپایی، عراق و ترکمنستان، گاهی با مشکل صف کامیون ها پشت دروازه های گمرک بازرگان مواجه می شود که با چهار بانده شدن مسیر شاهد بروز این مشکلات نخواهیم بود.
طرح چهار بانده شدن لاین های ورود و خروج مرز بازرگان به درخواست طرف ترک دیروز(شنبه) به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت. برداری رسمی آن در آینده نزدیک با حضور مقام های رسمی دو کشور انجام خواهد شد.
فروزان با اشاره به بالا بودن حجم کالاهایی که وارد گمرک ماکو می شود، افزود: در واقع حجم بالای ترانزیت کالا از مرز بازرگان، وجود ترمینالی مناسب برای استقرار ماشین های ترانزیتی را الزامی می کرد؛ بنابراین بهره برداری از پایانه صادراتی ماکو ضمن تامین فضای لازم و امن برای تردد و توقف کامیون های حمل بار، سطح و وزن ترانزیت و تجارت کشور در منطقه را افزایش خواهد داد.

** روابط تجاری با ترکیه
مدیرعامل منطقه تجاری اقتصادی ماکو با یادآوری اینکه رابطه ترکیه با ایران سالیانه زیادی است بر مبنای دوستی و همسایگی ادامه داشته و دارد، افزود: با توجه به گفت وگوی رئیس جمهوری ایران و ترکیه و بحث افزایش مبادلات تجاری از 15 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار، انتظار می رود تبادلات تجاری و موضوع سرمایه گذاری دو کشور با افزایش بیشتری همراه شود.

** موضوع اضافه شدن هفت منطقه آزاد جدید و رویکرد مجلس
مدیرعامل منطقه تجاری اقتصادی ماکو در ادامه گفت: دولت یازدهم از سال گذشته تاکنون در کمتر از 9 ماه، پنج لایحه برای ایجاد مناطق آزاد جدید به مجلس ارائه کرد که رای نیاورد.
به گفته وی، دلیل این مساله در کمیسیون تخصصی مجلس، افزایش شمار مناطق ویژه اقتصادی به هشت منطقه عنوان شد اما قضیه منطقه ویژه اقتصادی با منطقه آزاد متفاوت است.
وی افزود: یکسری فضاهایی داریم که در حال حاضر بدون استفاده مانده و اقتصاد به نحو مطلوبی در آنجا در جریان نیست؛ با توجه به وظایف مناطق آزاد درباره تاثیرگذاری بر اقتصاد ملی و نیز تاثیر بر عمران و آبادانی اقتصاد منطقه، باید اقدامی در این رابطه انجام می شد.
فروزان توضیح داد: دولت برای آبادانی هفت منطقه و قانومند کردن این مناطق به مجلس لایحه داد تا این مناطق عمدتا مرزی به مناطق آزاد تبدیل شوند؛ به عنوان نمونه بحث قاچاق از منطقه بدلیل قانونمند نبودن اتفاق می افتد اما درمورد مناطق ویژه قضیه فرق می کند.
وی با بیان اینکه شمار مناطق ویژه بدون تامین زیرساخت های لازم به 87 منطقه افزایش یافته است، افزود: نمایندگان باید به دولت اجازه دهند تا در صورت فراهم شدن امکانات و زیرساختها، آنجا را بعنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی کند.
وی تاکید کرد: نمی توان بدون برنامه مناطق ویژه ایجاد کرد زیرا همان مشکلات مرتبط با زیرساخت های مناطق آزاد، درباره مناطق ویژه نیز مصداق پیدا می کند.
وی افزود: در مجلس شورای اسلامی اینگونه طرح شده که کار احداث زیرساخت ها برعهده همان مناطق ویژه اقتتصای باشد و آنها به صورت خودگردان زیرساخت ها را تامین کنند در حالی که در همه دنیا برای تاسیس مناطق آزاد ابتدا زیرساخت ها را آماده و بعد آنجا را بعنوان منطقه آزاد اقتصادی معرفی می کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: نمی توان مکانی را به عنوان منطقه آزاد یا ویژه اعلام و یک مدیرعامل برای آن معرفی کرد سپس آن مدیر منطقه شروع به احداث همه زیرساخت کند؛ آن هم در شرایطی که اعلام یک منطقه بعنوان منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی، برای مردم آن مناطق انتظارات بالایی ایجاد می کند و از مدیر منطقه انتظار معجزه یک شبه دارند.
فروزان در این رابطه به مشکلات منطقه آزاد ماکو نیز اشاره کرد و گفت: راه خوب، فرودگاه و راه آهن نداریم و دولت ناچار است برای تامین زیرساخت های مناطق، چاره ای بیاندیشد زیرا مناطق آزاد برخی مشکلات زیرساختی دارند و برای تامین آن نیازمند بودجه اند و نمی توان این مناطق را مجبور به تامین هزینه و یا خودگردانی کرد و بعد بگوییم مناطق آزاد واردات محور شده اند.

** فاز نخست پروژه فرودگاه ماکو با هزینه 700 میلیارد ریالی به پایان رسید
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد ماکو از اتمام فاز نخست فرودگاه ماکو با هزینه ای نزدیک به 700 میلیارد ریالی خبر داد و افزود: مجموع هزینه تکمیل این پروژه نزدیک به 1300 تا 1400 میلیارد ریال برآورد شده که به دنبال تامین 700 میلیارد ریال تسهیلات هستیم تا فرودگاه عملیاتی شود.
باند فرودگاه ماکو به طول باند 2850 متر و عرض 60 متر در زمینی به مساحت 600 هکتار به مرحله بهره برداری رسیده است. با آغاز به کار آن، مردم شهرستان های ماکو، چالدران، پلدشت و شوط زیرپوشش قرار خواهند گرفت؛ ضمن آنکه به توسعه زیربنای اقتصادی و ارتباطی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با 500 هزار هکتار وسعت، هفتمین و بزرگترین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشورمان است که در مرز ایران با ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد و سالانه 300 هزار کامیون از این منطقه عبور می کنند.
سهم مبادلات ارزی منطقه آزاد ماکو 16 میلیارد دلار است که 6 میلیارد دلار از طریق ترانزیت، 5.5 میلیارد دلار از طریق صادرات و 5.5 میلیارد دلار دیگر نیز از طریق واردات حاصل می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا