مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست:

صنایع کانی غیرفلزی بالاترین سهم آلایندگی صنایع کشور را دارند

صنایع کانی غیرفلزی بالاترین سهم آلایندگی صنایع کشور را دارند

گروه صنایع معدنی - مدیرکل دفتر پایش فراگیر، صنایع گروه کانی غیرفلزی را دارای بالاترین سهم در فهرست صنایع آلاینده کشور برشمرد و گفت: صنایع آجر، آسفالت، شن و ماسه، گچ و سیمان از مهمترین صنایع این فهرست هستند.

به گزارش ماین نیوز، مدیرکل دفتر پایش فراگیر با بیان اینکه بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده اسفندماه هرسال فهرست صنایع آلاینده مشمول عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود گفت: در سال ۹۳ تعداد صنایع آلاینده کشور که به سازمان امور مالیاتی اعلام شد ۳۲۶۴ صنعت بود که استانهای اصفهان، تهران، یزد، خراسان رضوی و خوزستان از حیث دارابودن بیشترین صنایع آلاینده در صدر این جدول و استان های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و قم در انتهای آن قرار داشتند.

شینا انصاری درخصوص سازوکار اجرایی معرفی صنایع آلاینده به خبرنگار مهر گفت: با شروع هر فصل، ابتدا لیست صنایع مورد بررسی استان و برنامه بازدیدها تعیین شده و پایش ها توسط ادارات کل یا از طریق خوداظهاری و آزمایشگاه‌های معتمد صورت می گیرد.

وی درخصوص نوع آلودگی هر صنعت و مدارک لازم برای اثبات آلودگی اظهار داشت: نوع آلودگی بر مبنای «ضوابط و استانداردهای ملاک عمل سازمان حفاظت محیط زیست» تعیین شده و مدارک و مستندات شامل آنالیزهای آزمایشگاهی و اخطارنامه آلودگی و سایر مستندات حسب مورد تهیه و پس از احراز آلودگی، نام صنعت در فهرست صنایع آلاینده درج می شود.

مدیرکل دفتر پایش با تاکید بر اینکه فصل مراجعه به صنعت و تشخیص آلودگی آن به عنوان «دوره آلایندگی صنعت» محسوب می شود، تصریح کرد: هرگاه رفع آلودگی صنعت توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تأیید شد، نام صنعت برای دوره های بعدی، از فهرست صنایع آلاینده حذف خواهد شد.

انصاری درخصوص وضعیت تجهیز صنایع به سیستم های کنترل آلودگی هوا گفت: حدود ۴۲ درصد واحدها دارای سیستم مناسب کنترل آلاینده های هوا بوده و ۵۸ درصد واحدها یا فاقد سیستم کنترلی بوده و یا سیستم هایشان از کارایی مطلوب برخوردار نیستند و خروجی آلاینده ها به محیط بیش از استانداردهای محیط زیست است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر صنایع گروه کانی غیرفلزی را دارای بالاترین سهم در فهرست صنایع آلاینده کشور برشمرد و اظهار داشت: صنایع آجر، آسفالت، شن و ماسه، گچ و سیمان از مهمترین صنایع در این فهرست هستند.

وی گفت: پس از گروه صنایع کانی غیرفلزی، صنایع غذایی، صنایع فلزی و صنایع شیمیایی به ترتیب بیشترین تعداد را در فهرست صنایع آلاینده کشور به خود اختصاص داده اند.

بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای آلاینده محیط زیست طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت یک درصد از فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند. عوارض موضوع این ماده حسب محل استقرار واحد تولیدی در داخل یا خارج حریم شهرها به حساب شهرداری ها و دهیاریها واریز می شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا