تحلیل رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران درمورد اظهارات سیف

شبکه بانکی ایران در سطح جهانی نیست

شبکه بانکی ایران در سطح جهانی نیست

«بانک‌های کشور آمادگی لازم برای حضور در عرصه بین‌المللی را ندارند.» این جمله را رییس کل بانک مرکزی دیروز در جمع مدیران بانک های دولتی و خصوصی گفت

به گزارش صدای اقتصاد «بانک‌های کشور آمادگی لازم برای حضور در عرصه بین‌المللی را ندارند.» این جمله را رییس کل بانک مرکزی دیروز در جمع مدیران بانک های دولتی و خصوصی گفت. ولی‌الله سیف با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها این را گفته و از رقابت ناسالم بانک‌ها در حوزه افزایش سپرده و افزایش شعبه خبر داده. اما اینکه چرا بانک های ایرانی توانایی رو به رو شدن با شرایط بعد از لغو تحریم های بین المللی را ندارند سوالی است که صدای اقتصاد با علی سنگینیان، رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران در میان گذاشته است. سنگینیان بر این باور است که اظهارات سیف کاملا درست است و موافقت خود را با این شرایط اعلام کرد. در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانید.

آقای سنگینیان نظام بانکی کشور چند سالی است که با چالش های متعددی رو به رو شده است. دیروز هم رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که شبکه بانکی کشور آماده حضور در شرایط پساتحریم را ندارد. نظر شما در این مورد چیست؟

بانک های ایرانی در طول دوران تحریم های بین المللی از بازارهای جهانی دور بودند و با توجه به تاخیری که در سیستم نظارتی کشور وجود داشت برای تطبیق با بانک های خارجی از توانایی لازم برای کسب و دسترسی به استانداردهای جهانی بازل دو و بازل سه را ندارند.

از سوی دیگر بر این باورم که از نظر کفایت سرمایه و مقررات احتیاطی و کنترل های داخلی، بانک های ایرانی نسبت به بانک های بین المللی از استانداردهای بسیار پایین تری برخوردار هستند. همین موضوع می تواند در ایجاد همکاری دو جانبه بین بانک ها چالش برانگیز باشد و همکاری ها را با سختی مواجه کند.

این در حالی است که در سال های قبل از وضع تحریم های بین المللی، به دلیل تداوم ارتباط دو جانبه بانک های ایرانی با خارجی ها این نواقص کمتر دیده می شد. اما در شرایط فعلی و با توجه به اینکه بلاخره بعد از سال ها قرار است که ارتباط دوباره از سر گرفته شود و در این میان قراردادها و روابط جدید دوباره تدوین شود به احتمال بسیار زیاد بانک های خارجی از ما تقاضاها و درخواست های مطابق با استانداردهای جهانی خواهند کرد. باید بپذیرم که خدمات بانک های ایرانی در سطح جهانی نیست و هنوز هم پیش نیازهای کافی برای ایجاد روابط دو جانبه با چاشنی استانداردهای جهانی وجود ندارد.

فکر می کنید برای عبور از این شرایط باید چه اقداماتی انجام شود؟

قاعدتا برای گذر از این مسیر باید پیشنیازهای فراهم باشد. ایجاد ارتباط، عقد قراردادهای کارگزاری و دو جانبه در صورتی که پیشنیازهای لازم نباشد به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. بانکداری در ایران نیاز به استانداردهای بین المللی بیشتری دارد. زمانی می توانیم خود را در عرصه بین المللی مطرح کنیم و روابط دو جانبه مناسبی با سایر بانک های قدرتمند دنیا برقرار کنیم که بتوانیم همگام با آنها در عرصه بانکداری بین المللی گام برداریم. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا