ترکان عنوان کرد:

تجارت ایران نباید یکبار مصرف شود

تجارت ایران نباید یکبار مصرف شود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه تجارت ایران با دنیا نباید یکبار مصرف شود، گفت: در تجارت باید وفای به عهد داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر ترکان گفت: در تجارت حتما باید وفای به عهد کنیم؛ در غیر این صورت تجارت‌ ما با دنیا یکبار مصرف می‌شود، البته برخی تجار تازه به دوران رسیده با حضور در برخی نمایشگاه‌های خارجی تلاش دارند که صرفا کالاهای خود را برای یک بار بفروشند در حالی که این دسته از تجار، نسبت به آینده بازار کم اعتنا هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: حدود ۲۲ سال پیش رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان بودم که در آن دوره کالاهای ایرانی فقط به ترکمنستان می‌رفتند و بازار در اختیار ایرانی‌ها بود اما این شرایط ادامه پیدا نکرد، چون عده‌ای عملکرد خوبی نداشتند.

وی تصریح کرد: همین موضوع موجب خدشه‌دار شدن بازار شد و در نهایت شرایط بازار منجر به ورود رقبای همسایه به این بازار گردید و فضا را برای ما محدود کرد و در افغانستان نیز همین روال را شاهد بودیم.

ترکان با بیان اینکه در تجارت یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، این است که درستکاری خود را نشان داده و به تعهداتمان پایبند باشیم، تاکید کرد: در فضای تجارت اگر قول می‌دهیم کالای درجه یک و باکیفیت ارائه دهیم، حتما باید وفای به عهد کنیم، چون در غیر این صورت تجارت ما یکبار مصرف می‌شود.

مشاور رئیس جمهور در عین حال بیان کرد: باید ضمن اینکه از نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنیم، مراقب باشیم که بدعهد نشویم.

ترکان، میزان تجارت افغانستان با دیگر کشورها را حدود ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم ایران از تجارت افغانستان، متناسب با ظرفیت اقتصادی ایران نیست و بقیه این تجارت بیشتر توسط تجار افغانی صورت می‌گیرد که خارج از ایران زندگی می‌کنند. تلاش ما این است که با تجهیز بندر چابهار، آنجا را به محلی تبدیل کنیم که این تجار افغانی را به آنجا منتقل و تسهیلاتی نیز برای آنها فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه چابهار ـ دوغارون و چابهار ـ میلک از دالان‌های مهمی است که می‌توانند تجارت را پشتیبانی کنند، گفت: میلک نیازمند آن است که مسیر عبور آن چهار خطه شود، چون در غیر این صورت ظرفیت رفت‌وآمد ما در میلک محدود خواهد بود، لذا از استاندار سیستان‌و‌بلوچستان درخواست کردیم اقدامات لازم را در خصوص مرز میلک و زابل انجام دهد تا این دالان‌ها بتوانند ظرفیت خوب تجاری را پشتیبانی کنند.

ترکان به برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران اسفندماه جاری در کابل اشاره کرد و گفت: میزان واردات افغانستان از ایران سه میلیارد دلار است که ۴۰ درصد از مجموع واردات این کشور از کل دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا