معاون طیب‌نیا اعلام کرد:

کاهش نرخ ماليات بر درآمد صاحبان مشاغل

کاهش نرخ ماليات بر درآمد صاحبان مشاغل

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور از کاهش نرخ ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي از جمله صاحبان مشاغل در راستاي اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سيد کامل تقوي نژاد با بيان اينکه يکي از رويکردهاي اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم ساده‌سازي نرخ‌ها بوده‌ است، گفت: اين تغييرات در بخش ماليات بر ارث، ماليات تمبر، ماليات حقوق، ماليات اجاره املاک و ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي است.

وی در خصوص معافيت پايه اشخاص حقيقي (صاحبان مشاغل) توضيح داد: اشخاص حقيقي مي‌توانند سالانه از يک معافيت پايه استفاده کنند که ميزان آن برابر با معافيت حقوق است و هر سال در قانون بودجه مشخص مي‌شود. بديهي است اگر درآمد اشخاص حقيقي بيش از اين ميزان باشد ماليات آن طبق نرخ ماده ۱۳۱ قانون محاسبه مي‌شود.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه در اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم که از سال ۹۵ اجرايي مي‌شود، به منظور رعايت حقوق موديان و ايجاد فضاي رقابتي، نرخ‌هاي مالياتي اشخاص حقيقي (ماده ۱۳۱ قانون) کاهش يافته است، اظهارداشت: در قانون فعلي اين نرخ‌ها در ۵ طبقه از ۱۵درصد تا ۳۵درصد تقسيم بندي شده که در قانون جديد به ۳طبقه از ۱۵درصد تا ۲۵درصد کاهش يافته‌است؛ بدين صورت که در طبقه اول درآمد تا ۳ ميليون تومان با نرخ ۱۵درصد محاسبه مي‌شد که در قانون جديد درآمد تا ۵۰ ميليون تومان با نرخ ۱۵درصد محاسبه مي‌شود.

وي ادامه داد: در طبقه دوم قانون فعلي درآمد از ۳ تا ۱۰ ميليون تومان با نرخ ۲۰ درصد محاسبه مي‌شد که در قانون جديد درآمد تا ۱۰۰ ميليون تومان نسبت با مازاد ۵۰ميليون تومان با نرخ ۲۰ درصد محاسبه مي‌شود. به عبارتي محاسبات ماليات در دو طبقه اصلاحيه قانون با تمام ۴ طبقه قانون فعلي مطابقت مي‌کند.

تقوي نژاد تصريح کرد: در طبقه سوم نيز نسبت به مازاد ۱۰۰ميليون تومان درآمد به نرخ ۲۵ درصد محاسبه مي‌شود که اين نرخ در قانون فعلي ۳۵درصد است.

معاون وزیر اقتصاد همچنين از اضافه شدن يک تبصره به ماده ۱۳۱ به عنوان يکي از مشوق‌هاي اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم خبرداد و تصريح‌کرد: براساس اين تبصره به ازاي هر ۱۰درصد افزايش درآمد ابرازي مشمول ماليات نسبت به سال گذشته، يک واحد درصد حداکثر تا ۵ درصد از نرخ ماليات بر درآمد اشخاص حقيقي کسر مي‌شود.

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه برخورداري از تمام اين معافيت‌ها منوط به ارائه اظهارنامه مالياتي و پرداخت به‌موقع ماليات است، خاطرنشان‌کرد: اگر فردي در موعد مقرر اظهارنامه مالياتي خود را ارائه نکند ضمن اينکه نمي‌تواند از معافيت‌ها و تسهيلاتي که در قانون پيش‌بيني شده استفاده کند، به هر ميزان درآمدي که کسب مي‌کند ماليات تعلق مي‌گيرد و مشمول جريمه نيز مي‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا