روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران:

محدود کردن دسترسی به آمار و اطلاعات پیش از سخنرانی معاون اول رئیس جمهور بود

محدود کردن دسترسی به آمار و اطلاعات پیش از سخنرانی معاون اول رئیس جمهور بود

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران با ارسال توضیحاتی به خبرگزاری تسنیم نسبت به خبر "واکنش وارونه آب منطقه ای تهران به دستور معاون اول رئیس جمهور" واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، همزمان با اظهار نظر صریح معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لزوم شفاف سازی آمار و اطلاعات برای مردم و در دسترس قراردادن وضعیت آبی کشور برای آحاد جامعه، شرکت آب منطقه ای تهران اقدام به بستن تمامی درگاههای آماری خود کرد. روز گذشته خبری با عنوان "واکنش وارونه آب منطقه‌ای تهران به دستور معاون اول رئیس جمهور" در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که واکنش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران را به دنبال داشت.

متن توضیحات ارسالی روابط عمومی این شرکت بدین شرح است:

"1. باید به اطلاع برساند که شرکت آب منطقه ای تهران در سایت رسمی خود به آدرس thrw.ir منویی را با عنوان آمار و اطلاعات قرار داده است که برای دسترسی به این آمار و اطلاعات از جمله سدهای تأمین کننده، ایستگاههای هواشناسی و غیره نیاز به نام کاربری و گذرواژه دارد که متخصصان، مسوولان، دانشجویان و خبرنگاران محترم رسانه می توانند با ارائه درخواست مکتوب و طی مراحلی، همانند گذشته به آن دسترسی پیدا کنند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

2. محدود کردن دسترسی به آمار و اطلاعات و ساماندهی آن برخلاف خبر نادرست خبرنگار محترم رسانه مذکور پس از سخنان معاون اول رئیس جمهوری صورت نگرفته است بلکه این موضوع پیش از سخنرانی معاون اول رئیس جمهور و بر اساس دستورالعمل‌های موجود و در یک هفته اخیر، انجام شده است.

3. از سوی دیگر، تا پیش از این، آمار و اطلاعات موجود در سایت شرکت آب منطقه ای تهران همواره مورد بهره برداری خبرنگاران و نهادهای مختلف بوده است، اما، به دلیل نوع جداول و آمار خام و نداشتن تحلیل و توضیح در این آمار، منجر به برداشت نادرست و غیردقیق آماری و درج اخبار و گزارش های غلط به جامعه می شد که با توجه به حساسیت های استان تهران این موضوع مورد توجه قرار گرفت تا از انتشار آمار نادرست جلوگیری گردد.

4. باید یادآوری شود که مدیران به ویژه مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه ای تهران همواره در مصاحبه ها، نشست های خبری و سایر نشست های خبری و غیرخبری نسبت به اعلام آمار و اطلاعات بارش استان تهران و سدهای زیرپوشش این شرکت اقدام نموده اند که در نشست خبری این شرکت در مورخ 94.10.1 که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، آمار و اطلاعات کامل و جزئیات لازم ارائه گردید که در مطالب منتشر شده در سایت ها و روزنامه های کشور نیز انعکاس یافته است، لذا انتظار دارد انتشار چنین اخباری دقت بیشتری معمول دارند.

5. در پایان خواهشمند است اصحاب رسانه، ضمن کمک به دولت تدبیر و امید و تلاشگران عرصه آب کشور که در تأمین و توزیع آب و عبور از شرایط خشکسالی و بحران های کم آبی که ایران ما همواره با آن دست به گریبان بوده است، از اظهارنظرهای غیرکارشناسی، درج اخبار غیرواقع و تشویش اذهان عمومی که آثار سوء و منفی بر افکار مردم عزیز کشورمان دارد و مخالف با شعار سال مبنی بر "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" می باشد، به شدت پرهیز نمایند. لذا درخواست دارد تا برابر قانون مطبوعات و خبرگزاری ها، متن این جوابیه در اسرع وقت، جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی منتشر گردد."

توضیحات تسنیم:

1. درج آمار و اطلاعات تخصصی در سایت های اطلاع رسانی نهادهای دولتی همواره مورد برداشت متخصصان، مسئولان، دانشجویان و خبرنگاران بوده و این اطلاعات خام به طور قطع برای افراد عادی که انجام پروژه ای تحقیقاتی، برداشت های کاری به منظور برنامه ریزی و یا تبدیل اطلاعات خام به اخبار عمومی را در دست ندارند، هیچ جذابیتی ندارد. از اینرو، محدودسازی اطلاعات و اقدام برای دریافت گذرواژه، فقط یک فرآیند بروکراسی اداری را برای مخاطبان به دنبال خواهد داشت. حال این فرآیند اداریِ اضافه شده بتواند به دسترسی به اطلاعات بینجامد یا خیر، به کارکرد آن روابط عمومی بستگی دارد.

2. طبق اذعان روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، محدود کردن دسترسی به آمار و اطلاعات در هفته اخیر رخ داده است. این موضوع که تا یک هفته گذشته دسترسی به آمار این شرکت آزاد بود و روز شنبه همزمان با سخنرانی معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لزوم شفاف سازی اطلاعات، با مراجعه به سایت اطلاع رسانی این شرکت با محدود شدن دسترسی به آمار مواجه می شویم، با وجود این همزمانی، برداشت منتقدانه خبرنگار تسنیم در مورد واکنش وارونه به دستور معاون اول رئیس جمهور طبیعی است. هرچند به گفته روابط عمومی محترم این شرکت، تصمیم و اقدام برای محدودسازی دسترسی به آمار و اطلاعات پیش از ایراد سخنرانی معاون اول رئیس جمهور بوده باشد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا در مجموعه وزارت نیرو سیاستی یکپارچه برای محدوسازی، طبقه بندی یا دسترسی آزاد به اطلاعات وجود ندارد؟

3. این موضوع که برخی رسانه ها با برداشت اشتباه از آمار خام قرار گرفته بر روی سایت اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای تهران، اقدام به انتشار گزارش هایی خلاف واقع می کنند، از غیرمعتبر بودن آن رسانه حکایت دارد. در فضای مجازی، میلیون ها سایت اینترنتی اقدام به درج اخبار و وقایع می کنند اما در هر کشوری تعداد محدودی رسانه معتبر در فضای مجازی شناخته شده اند. روزانه نیز بر تعداد سایت های اطلاع رسانی که برخی به صورت غیرمعتبر و به عبارتی با اخبار زرد و نادرست فعالیت می کنند، افزوده می شود. این مسئله که ملاک تصمیم گیری روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران برای محدودسازی دسترسی به اطلاعات، سواستفاده یا استفاده نادرست برخی رسانه های غیرمعتبر از آمار و اطلاعات درج شده است، به هیچ وجه رویکرد مناسبی در اطلاع رسانی نیست.

4. در فعال بودن و پاسخگو بودن مدیران محترم شرکت آب منطقه ای تهران شکی نیست؛ چرا که همواره نشان داده اند نسبت به اطلاع رسانی درست و جامع، خود را مسئول می دانند؛ اما این مسئله نیز دلیلی محکم برای محدودسازی دسترسی به اطلاعات نیست. به عبارتی اینگونه می ماند که بگوییم "تو دسترسی آزاد نداشته باش، هر زمان خواستی به ما بگو آنچه می خواهی در اختیارت می گذاریم". برخورد والدگونه با دیگران، مسلما در قرن 21 و هزاره سوم که با شعار دسترسی آزاد به اطلاعات آغاز شده، جایی ندارد.

5. شعار زیبا و پرمعنای "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" خبرگزاری تسنیم را بر آن داشته تا در کنار انتشار شایسته دستاوردهای دولت، بیش از پیش در نقد سازنده دولت گام بردارد و در این راه، حتی کوچکترین مسائل را نیز از زیر ذره بین نقد بگذراند تا با همدلی دولت، آنچه در ایران اسلامی حاصل می شود، دستاوردی برای امروز و فردای مردم شریف ایران باشد.

انتهای پیام/

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا