حجتی:

کشاورزان نمونه ایران چند برابر متوسط جهانی تولید می‌کنند

کشاورزان نمونه ایران چند برابر متوسط جهانی تولید می‌کنند

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان نمونه ایران چند برابر متوسط جهانی تولید می‌کنند گفت: ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی در بخش کشاورزی ایران وجود دارد به گونه‌ای که کشاورزان نمونه ما با همین ظرفیت‌های موجود چندین برابر متوسط ملی وجهانی تولید دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی در سی‌امین دوره معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی اظهار کرد: برای توسعه گلخانه‌ها سالانه باید2500 تا  3 هزار هکتار به خط  آنها اضافه شود.

وی اضافه کرد: با کمک کشاورزان نمونه می‌توانیم میزان تولید و  بهره‌وری در بخش کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف آب را افزایش دهیم. 

حجتی گفت: ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی در تولیدات محصولات کشاورزی در ایران وجود دارد به گونه‌ای که کشاورزان نمونه ما با همین ظرفیت‌ها موجود چندین برابر متوسط ملی وجهانی تولید می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزان نمونه گندمکار ما در حالی 12 تن در هر هکتار برداشت کرده‌اند که متوسط ملی ما 3.2 در هکتار است.

وی اضافه کرد: امیدواریم متوسط برداشت گندم کشور در افق برنامه ششم توسعه و در چهار چوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به 4.5 تن در هکتار افزایش یابد. 

حجتی همچنین درباره متوسط تولید چغندر قند در کشور گفت: متوسط تولید چغندر قند 48 تن در هکتار است که این رقم در دو سال دولت یازدهم افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که این رقم در گذشته 32 تن در هکتار بود. 

* تولید شکر 200 هزار تن افزایش یافت

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم گفت: با افزایش متوسط برداشت این محصول به یک میلیون و 300 هزار تن 200 هزار تن میزان تولید شکر در کشور افزایش یافت. 

حجتی گفت:در حالی که متوسط برداشت چغندر  در کشور 48 تن در هکتار است که  تولیدکننده نمونه چغندر قند کشور 153 تن در هر هکتار برداشت کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط برداشت شلتوک از شالیزارهای کشور 4.3 تن است گفت: شالیکار نمونه ملی کشور که در این مراسم از وی تقدیر می‌شود توانسته است 13.2 تن شلتوک در هر هکتار برداشت کند که این امر نشان می‌دهد با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل کشاورزان نمونه و انتقال تجربیات و دانش فنی آنها به بخش کشاورزی می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب به افزایش بهره‌وری و تراز بازرگانی کشاورزی و صنایع غذایی کشور کمک کنیم. 

حجتی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم بزرگداشت کشاورزان نمونه گفت: در دولت دهم تراز تجاری بخش کشاورزی منفی 8 میلیارد دلار بود که امیدواریم این رقم را در برنامه ششم توسعه به صفر برسانیم. 

وی در پایان گفت: توسعه کشت در گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که پیش‌بینی می‌شود ظرفیت 4 تا 5 هزار تنی برداشت ماهی در  قفس در سال آینده به 20 هزار تن برسد.

انتهای پیام/

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا