تحقق اقتصاد مقاومتی وظیفه همه دستگاه ها است

تحقق اقتصاد مقاومتی وظیفه همه دستگاه ها است

اقتصاد > انرژی - وزیر نیرو می گوید: تمامی بخش ها می توانند در زمینه تحقق مقوله اقتصاد مقاومتی به ایفای نقش بپردازند و این امر نیازمند شناسایی تکالیف و مسئولیت ها و برنامه ریزی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید چیت چیان در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی خواستار مشارکت همه بخش های کشور در زمنیه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی شد.

وی گفت: مخاطب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی فقط دولت نیست ، بلکه مشارکت دانشگاه ها و بنگاه های اقتصادی در این زمینه مهم است .

چیت چیان افزود : تمامی بخش ها می توانند در زمینه تحقق مقوله اقتصاد مقاومتی به ایفای نقش بپردازند و این امر نیازمند شناسایی تکالیف و مسئولیت ها و برنامه ریزی است.

به اعتقاد وزیر نیرو ، پیاده سازی اقتصاد مقاومتی بدون در نظر گرفتن اقتصاد دانش بنیان امکانپذیر نیست و لازمه آن را توسعه تحقیقات در این زمینه دانست وخاطرنشان ساخت : نسبت به نگرش زینتی تحقیقات باید پرهیز شود .

به گفته این مقام مسئول، 41 پروژه برق، 46 پروژه آب، و 19 پروژه در حوزه آب و فاضلاب به شورای اقتصاد ارائه شده و اکنون توسعه 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی و هشت هزار مگاوات نیروگاه بخار برنامه ریزی شده که توسط بخش خصوصی اجرایی می شود.

وزیر نیرو ، افزایش پنج درصدی بازدهی نیروگاه ها را یادآور شد و گفت : کاهش تلفات انرژی از 15 به 11 درصد که در دو سال گذشته حاصل شده، منجر به کاهش 660 میلیون لیتر مصرف نفت و گاز شد و 440 میلیون دلار صرفه جویی به دنبال داشت .

وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرد :هزینه تولید، انتقال و توزیع یک کیلووات ساعت برق بدون احتساب قیمت سوخت در کشور حدود 800 ریال است و تصریح کرد: هزینه تمام شده هر کیلو وات تولید برق با احتساب 13 سنت نرخ گاز برابر با دو هزار 200 ریال می شود ، در حالی که نرخ متوسط فروش برق در سال جاری به ازای هر کیلووات ساعت به میزان 500 ریال است .

آمارهای منتشر شده نشان می دهد بیش از 50 درصد مشترکین کشور ماهیانه کمتر از 60 هزار ریال به عنوان پول برق پرداخت می کنند.

اکنون قیمت برق در کشور های افغانستان و پاکستان که درآمد کمتری نسبت به مردم ایران دارند ، بالا است ، درحالی که مردم ترکیه به ازای هر کیلووات برق مصرفی 17 سنت پرداخت می کنند .

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا