اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

بورس پس از سقوط تاریخی سال 92

بورس پس از سقوط تاریخی سال 92

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح دلایلی که باعث سقوط شاخص بازار سرمایه از دوسال گذشته شد، گفت: تعدیل نرخ سود و قیمت خوراک از اقداماتی است که دولت می تواند در جهت کمک به وضعیت بازار انجام دهد.

کامیار فراهانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره اتفاقات سال 92 که باعث شد در چنین روزی شاخص بورس حدود 2000 واحد سقوط کند، اظهار کرد: بررسی نمودار شاخص بازار سرمایه نشان می دهد که این نمودار معمولا در یک دوره طولانی روند افزایشی را طی نکرده و همواره با کاهش و افزایش روبه رو بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این امر نشان می دهد که با یک بازار هیجانی روبه رو هستیم، گفت: این هیجانی بودن بازار باعث می شود که در روندهای صعودی بازار با اشباع خرید روبه رو می شود و در روند نزولی نیز عکس این وضعیت را شاهد هستیم.
وی در ادامه افزود: در سال 92 طرف تقاضا قوت زیادی داشت که باعث شد طرف عرضه نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و سطح قیمت ها افزایش یابد، در واقع در بازار به وضعیتی رسیدیم که همه حضور دارند و هیچ پول جدیدی وجود ندارد که وارد شود، در این شرایط کافی است که یک نفر اقدام به فروش کند آنگاه بازار افت خواهد کرد.
فراهانی خاطر نشان کرد: قیمت تابعی از عرضه و تقاضا است و زمانی که تقاضا وجود نداشته باشد قیمت بالا نمی رود، به عبارت دیگر در سال 92 شاهد بودیم که عمده سهامداران نه تنها 100 درصد سهام داشتند بلکه هرچه داشتند وارد بورس کرده بودند، در این وضعیت با اولین خبر بد که همان افزایش نرخ خوراک بازار سقوط کرد.
این کارشناس بازار سرمایه تعیین تکلیف قیمت خوراک را حداقل خواسته فعالان بازار سرمایه دانست و گفت:به نظر می رسد بین اعضای اقتصادی دولت در زمینه نرخ خوراک اتفاق نظر وجود ندارد و در نتیجه هنوز وضعیت قیمت خوراک که بنا بوده بر اساس فرمولی برای یک دوره معین تعیین شود، مشخص نشده است.
وی با بیان اینکه تصمیم گیری درباره نرخ خوراک می تواند منجر به ارتقای کارایی اطلاعاتی بازار شود، اضافه کرد: در شرایط فعلی دولت نمی تواند کمک چندانی به بهبود بازار سرمایه کند چرا که عوامل بیرونی این شرایط را به بازار تحمیل کرده است.
فراهانی ادامه داد: با توجه به اتکا بورس ایران به قیمت مواد اولیه کاهش قیمت نفت و سایر مواد اولیه از مواردی است که باعث بروز این وضعیت شده به عبارت دیگر می توان گفت 80 درصد بازار تابع قیمت های جهانی است و به همین دلیل است که دولت نمی تواند کار زیادی برای بازار انجام دهد.
این کارشناس بازار سرمایه تعیین نرخ سود بانکی بر اساس تورم و همچنین تعین وضعیت قیمت خوراک را از اقداماتی دانست که دولت می تواند انجام دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا