حجتی:

جدایی بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی به تولید آسیب می‌زند

جدایی بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی به تولید آسیب می‌زند

وزیر جهاد کشاورزی در باره جدا سازی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما در این ارتباط منتظر نظر دولت و مجلس می مانیم اما معتقدیم که باید مدیریت واحدی داشته باشیم تا تولید ما با نارسایی‌ها و آسیب روبه رو نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ محمود حجتی امروز در حاشیه مراسم سی امین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت های کشاورزان نمونه به درستی استفاده کنیم و با حمایت از آنها   دست آورده های آنها را به بخش کشاورزی انتقال دهیم، شاهد پیشرفت های مناسبی در بخش کشاورزی خواهیم بود.

وی افزود: کشاورزان نمونه ما توانسته اند دربرخی از  محصولات کشاورزی تا 3 برابر متوسط تولید ملی ما تولید کنند به طوری که گندم کار نمونه ما 12.5 تن در هکتار تولید می کند و 4 برابر تولید تولید ملی ما است.

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم ادامه داد: رکورد نمونه های ما در بخش انار 100 تن در هکتار سیب زمینی 90 تن و سیب درختی 167 تن در هکتار است.

وی تصریح کرد: در افق برنامه توسعه ششم و در چهار چوب برنامه های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است که مصرف آب با گلخانه ها تا 10 درصد کاهش یابد.

حجتی گفت: مشاورین ما در سواحل شمال و جنوب کشور ظرفیت های میلیون تنی برای پرورش ماهی در قفس شناسایی کرده اند به طوری که پیش بینی شده است که در این مناطق 200 هزار تن تولید داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود:10 درصد منابع  صندوق توسعه ملی به میزان بیش از هزار میلیارد  تومان به بخش کشاورزی و 2 هزار میلیارد تومان از منابع بانک کشاورزی به موضوع کشت گلخانه‌ها و تولید ماهی در قفس اختصاص یافته است.

حجتی گفت: برای توسعه آبیاری نوین پیش بینی کرده بودیم که 200 هزار هکتار از مزارع به آبیاری های نوین تجهیز شود که به دلیل محدویت های مالی توانستیم  150 تا 160 هزار هکتار از مزارع را با این ادوات تجهیز کنیم.

وی افزود: امیدروایم که در سال  جاری این ارقام افزایش یابد  که نیاز به  عنایت مجلس نیز در این زمینه داریم، اما پیش بینی های ما این است که امکان تجهیز سالانه 400 هزار هکتار به سیستم های نوین آبیاری وجود دارد.

حجتی همچنین درباره توسعه کشت نواری گفت: استفاده از این روش استرس کمتری به گیاه وارد می کند  که امسال در چند نقطه این پیاده شد و توانست تولید ماده خشک گندم را تا 2 برابر افزایش دهد.

وی همچنین درباره جدا سازی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما در این ارتباط منتظر نظر دولت و مجلس می مانیم اما معتقدیم که باید مدیریت واحدی داشته باشم تا تولید ما با نارسایی ها روبه رو نشود.

حجتی با بیان اینکه این نارسایی ها به صورت ورود محصول ارزان قیمت خارجی بدون تصویب مدیریت بخش کشاورزی خود را نشان می دهد اضافه کرد:در این صورت محصولات وارداتی با یارانه های زیاد به کشور می آید درحالی که این محصول در کشور تولید دارد و در نهایت منجر به آسیب به اشتغال و اقتصاد می شود.

انتهای پیام ///

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا