گزارش مهر از تحولات نفتی اوپک؛

عراق شاگرد اول اوپک شد/ افزایش ۱۴۳ هزار بشکه‌ای تولید ایران

عراق شاگرد اول اوپک شد/ افزایش ۱۴۳ هزار بشکه‌ای تولید ایران

همزمان با افزایش ۱۴۳ هزار بشکه‌ای تولید نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۵، عراق با افزایش ۹۶۵ هزار بشکه‌ای بیشترین افزایش تولید نفت در بین اوپکی‌ها را به خود اختصاص داد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی رکورد تولید نفت کشورهای عضو اوپک با افزایش یک میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه ای شکسته شد به طوری که تولید نفت کشورهای عضو این سازمان از ۳۰ میلیون و ۷۵ هزار بشکه در پایان سال ۲۰۱۴ به بیش از ۳۱ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش یافت.

بر این اساس در بین کشورهای عضو اوپک، عراق با افزایش تولید ۹۶۵ هزار بشکه‌ای، بالاترین میزان افزایش تولید نفت در بین کشورهای عضو این سازمان را داشت و رکورد تولید نفت این کشور از ۳ میلیون و ۲۶۵ هزار بشکه تا نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به حدود ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

در این مدت تولید نفت خام ایران از ۲ میلیون و ۷۶۶ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۴ میلادی در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی با افزایش ۱۱۰ هزار بشکه ای به حدود ۲ میلیون و ۸۷۶ هزار بشکه رسید. همچنین تولید نفت عربستان با ثبت افزایش ۴۴۲ هزار بشکه‌ای به ۱۰ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه، تولید نفت امارات با افزایش ۱۲۴ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار بشکه و تولید نفت آنگولا با افزایش ۱۱۵ هزار بشکه ای به حدود یک میلیون و ۷۷۵ هزار بشکه رسید.

از این رو باید از کشورهای عراق، عربستان، امارات متحده عربی، آنگولا و ایران به عنوان ۵ کشور عضو اوپک یاد کرد که تا نوامبر ۲۰۱۵ میلادی موفق به افزایش تولید نفت خود شدند ضمن آنکه تولید نفت کشورهایی همچون الجزایر، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، ونزوئلا و اکوادور در نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۴ روند کاهشی و یا تثبیت شده است.

قیمت نفت اوپک نصف شد

همچنین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۵ میلادی با سقوطی نزدیک به ۵۰ درصد از ۹۶ دلار و ۴۸ سنت در سال ۲۰۱۴، در سال ۲۰۱۵ میلادی به حدود ۴۹ دلار و ۵۶ سنت کاهش یافت. این در حالی است که قیمت اکثر شاخص های معتبر نفت جهان همچون برنت دریای شمال، دوبی، عمان، اورال، روسیه، نفت سبک شیرین آمریکا در پایان سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی با کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی از محدوده ۱۰۰ تا ۹۶ دلار به بشکه ای ۴۹ تا ۵۰ دلار کاهش یافته است.

افزایش تولید میعانات گازی ایران

همچنین در بین کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، تنها کشورهایی بود که موفق شدند تولید روزانه مایعات و میعانات گازی خود را افزایش دهند.

بر این اساس ظرفیت تولید مایعات و میعانات گازی کشورهای عضو اوپک از ۵ میلیون و ۵۶۹ هزار بشکه در پایان سال ۲۰۱۴ تا نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی با افزایش ۲۸۹ هزار بشکه ای به حدود ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

از این رو در این مدت عربستان با افزایش ۱۸۸ هزار بشکه ای افزایش تولید میعانات گازی خود در مجموع روزانه یک میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید کرده و رکورد دار بزرگترین تولید کننده میعانات گازی در بین کشورهای عضو اوپک شده است.

پس از عربستان، امارات متحده عربی با افزایش ۶۰ هزار بشکه ای و تولید روزانه ۸۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، قطر با افزایش ۴۵ هزار بشکه ای و تولید روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و ایران با افزایش ۳۳ هزار بشکه ای و تولید روزانه ۶۶۵ هزار بشکه میعانات گازی، از بزرگترین کشورهای تولید کننده میعانات گازی در بین اوپکی ها تا پایان نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا