غرب مازندران در انتظار تصويب يك منطقه آزاد تجاری

غرب مازندران در انتظار تصويب يك منطقه آزاد تجاری

استان مازندران به دليل وجود زيرساخت‌هاي اقتصادي و فرهنگي، در ميان ساير استان هاي كشور از پتانسيل بالايي برخوردار است. از اين ويژگي ميتوان ...

استان مازندران به دليل وجود زيرساخت‌هاي اقتصادي و فرهنگي، در ميان ساير استان هاي كشور از پتانسيل بالايي برخوردار است. از اين ويژگي ميتوان در جهت رونق منطقه بهره برد و براي تجارت با كشورهاي خارجي استفاده كرد.

اين استان از سال 1318 داراي بندر تجاري بوده و از آن زمان تاكنون بندرنوشهر در اين منطقه نقش قابل توجهي داشته است. علاوه بر نوشهر، فريدون كنار، بهشهر و اميرآباد هم جزو اولويت هاي منطقه آزاد شدن در اين استان هستند. تبديل نوشهر به منطقه ويژه اقتصادي جزو مصوباتي بوده كه قانون آن از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در سال 90 ابلاغ شده است. از آن زمان تاكنون مسئولان كشور در مورد اعلام منطقه آزاد شدن تأكيد دارند اما وقتي به عمل مي رسد اين موضوع مسكوت مي ماند و به آن پرداخته نمي شود.

ماجراي تصويب منطقه آزاد در غرب مازندران به سالها قبل برميگردد اما در چند سال اخير صحبت ها و وعده ها باعث شده كه مردم اين منطقه نسبت به تحول اقتصادي و تجاري اميدوار شوند. در سال 92، اكبر تركان، دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه كشور اعلام كرد: تبديل برخي شهرهاي استان مازندران به منطقه آزاد تجاري در دست بررسي است. استاندار مازندران در حال بررسي مناطق است و هر زمان تأييد كرد، اقدامات منطقه آزاد براي اين مناطق شروع ميشود. البته از سال 90 قرار بود به اين مسئله رسيدگي شود اما بلاتكليفي اين استان همچنان ادامه دارد. مازندران با گستره حدود 24 هزار كيلومتر مربع از موقعيت ويژه و خاصي برخوردار است. با توجه به استقرار اداره كل بنادر و دريانوردي درمنطقه ويژه اقتصادي نوشهر، وجود فرودگاه در شهرهاي ساحلي نوشهر و رامسر، طرح ملي آزادراه تهران - شمال، مجموعه گردشگري، تفريحي و اقامتي نمك آبرود چالوس، دانشگاه علوم دريايي ارتش، اداره كل گمركات در نوشهر، بوستان هاي جنگلي نور، سيسنگان و پايانه گل و گياه در عباس آباد و ساير امكانات مهم شرايط مطلوبي براي ايجاد منطقه ويژه آزاد تجاري و گردشگري در اين استان ايجاد شده است. فراهم كردن اين زيرساخت ها براي اين استان، آمادگي مازندران را براي منطقه آزاد شدن برخي شهرها اعلام ميكند و به گفته مسئولان استان جزو نيازهاي ضروري مازندران است.

اميد به سفر هيئت دولت

در همان ابتداي سال و در فروردين ماه مسئولان مازندران در مورد مصوب شدن منطقه آزاد براي اين استان جلساتي برگزار كردند و به طور جدي اين مسئله را پيگيري ميكردند. در اين زمينه نماينده مردم شهرستان هاي نوشهر، چالوس و كلاردشت در مجلس شوراي اسلامي نام هاي با امضاي نمايندگان شهرهاي غرب مازندران به دبير مناطق آزاد كشور ارسال كرد.

قاسم احمدي از راه اندازي دبيرخانه منطقه آزاد تجاري در بندر نوشهر خبرداد و گفت: به طور حتم رئيس جمهوري توجه ويژه اي به غرب اين استان دارد و اين نشست ها نيز بايد دستاورد خوبي داشته باشد.

وي افزود: اين منطقه ظرفيت هاي لازم را براي ايجاد منطقه آزاد دارد و نبود زمين نمي تواند بهانه اي براي برخي از مسئولان باشد. در واقع اين حق غرب استان است كه با توجه به ظرفيت هاي مطلوبي كه در اين حوزه دارد، مورد توجه ويژه قرار گيرد.

علي احساني اعلام كرد: از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم و استاندار جديد نگاه شهرستاني كمرنگ شده است. وي افزود: ايجاد منطقه آزاد تجاري گردشگري نيمه دوم سال گذشته مطرح شد تا نقاط مختلف مازندران مورد توجه قرار گيرد و براي عملياتي شدن مستلزم تصويب در دولت و مجلس است و اكنون در پي به كارگيري مشاور قوي هستيم كه بايد اين پروسه طي شود. معاون استاندار مازندران گفت: اكنون منطقه نوشهر كارايي اقتصادي دارد و جزو بنادر لجستيك است و بر اساس طرح آمايش سرزميني، غرب مازندران با نگاه عملكرد صنعتي، تجاري و گردشگري، شرايط لازم را دارد. احساني گفت: در نظر است براي سفر رئيس جمهوري بحث مناطق آزاد نيز مطرح شود كه لازم است كارگروه شكل بگيرد تا بررسي هاي لازم صورت بگيرد و در زمان سفر دچار مشكل نشويم. به گفته فرماندار چالوس همه شرايط براي غرب مازندران فراهم است.

انوشيروان محسني با اشاره به اينكه منطقه آزاد يك فرصت و مزيت است، اعلام كرد: منطقه آزاد تجاري مي تواند تمامي قفل ها را باز و بسترها را فراهم كند تا غرب مازندران توسعه يابد.

سفر بي نتيجه براي مازندراني ها

همه مسيرها و وعده ها به سفر هيئت دولت به اين استان ختم شد. در سفر اخير رئيس جمهور به مازندران كه اواخر مهرماه امسال بود، همه مسئولان و مردم اين استان انتظار داشتند كه به خواسته چندين ساله آنها پاسخ داده شود و يكي از بنادر اين استان به عنوان منطقه آزاد تجاري معرفي گردد. ايجاد منطقه آزاد تجاري و گردشگري در مازندران به ويژه در غرب اين استان نقش اساسي در جهش اقتصادي اين استان و منطقه است كه با رسيدن به آن ظرفيت هاي بالقوه موجود در مازندران به مرحله اجرايي شدن ميرسد.

در سخنراني هاي رئيس جمهور و جلساتي كه با مسئولان استان برگزار شد، به اين مسئله اشاره نشد و در اين مورد سكوت معناداري داشتند. فقط در جلسه هيئت دولت در اين استان، رئيس جمهور درباره ايجاد منطقه آزاد در مازندران كوتاه صحبت كرد. روحاني گفت: از ابتداي دولت دستور دادم هر طرحي براي منطقه آزاد ارائه ميشود، مورد بررسي قرار گيرد. گزارش كاملي از مازندران براي ايجاد منطقه آزاد به دولت نرسيده است، برخي از اعضاي شوراي اداري برنامه اي در اين زمينه مطرح كردند كه بايد بررسي بشود و به نتيجه برسد. در آخرين اظهارنظرها مشاور رئيس جمهور در مورد اين مسئله گفت: هنوز تصميم گيري درباره گزارش و مطالعاتي كه استانداري انجام داد نشده ولي مطالعات نشان ميدهد، ظرفيت خوبي وجود دارد.

اكبرتركان اعلام كرد: اينكه سه منطقه آزاد در استان مطرح شده منطقي و قابل دفاع نيست و بايد روي يك منطقه اجماع و تصميم گيري شود و به نظر ميرسد تصميم در اين باره هم ساده نيست. 

* فرزانه فریدونی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا