معاون سازمان مدیریت خبر داد

۳۵هزار میلیار دلار ارزش منابع ایران/۳۵۰ سال می‌توانیم در بهترین شرایط زندگی کنیم

۳۵هزار میلیار دلار ارزش منابع ایران/۳۵۰ سال می‌توانیم در بهترین شرایط زندگی کنیم

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه ارزش منابع ایران این به عنوان دومین کشور دنیا ۳۵هزار میلیارد دلار است، گفت: امروز کشور را با کمتر از ۱۸ میلیارد دلار را اداره می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا واعظ مهدوی در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان، اظهار داشت: در شرایطی که پیش رو داریم و در اوج بحران های منطقه ای و تنش های جهانی، بی ثباتی یک عنصر تفکیک ناپذیر اجتماعی و سیاسی و اقتصادی شده است.

وی با طرح این سوال که باید چه اقدامی انجام دهیم تا تحمل شوک ها جهانی را داشته باشیم و اقتصاد ما بتواند در برابر این تنش ها مقومت کند، افزود: ادبیات اقتصاد مقاومتی امروز رکن جدایی ناپذیر همه نگرش های توسعه ای در همه جهان است و در سیاست های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند به محورهای متعددی در مقاوم سازی و تحمل پذیری اقتصاد کشور در برابر شُوک ها توجه و تاکید شده است.

معاون سازمان مدیریت ادامه داد: به اقتصاد دانش بینان و پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقا جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و رسیدن به رتبه اول در کشور باید توجه کرد.

واعظ مهدوی با اشاره به الزامات دانش بنیان شدن اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش بینان کردن مدیریت جامعه، گفت:  مهم ترین الزام تصمیم گیری براساس علم است و باید از سلیقه‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه و مدیریت های غیرعلمی در تصمیمات پرهیز شود که باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی این موراد را مورد توجه قرار دهد.

وی اضافه کرد: همه ساختارهای تصمیم گیری در کشور از جمله دولت، مجلس و ... باید تصمیات خود را باید براساس علم بگیرند و اولین الزام باید تعهد و پای بندی تصمیم گیری مبتنی بر علم باشد و دانش در دنیا امروز حرف آخر را میزند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشکلات کشور را با توجه شرایط پیش رو و تنظیم برنامه ششم، تنش های منطقه از جمله شهات شیخ نمر و عواملی که باعث بی ثباتی در منطقه، کاهش قیمت نفت و درآمدهای ملی است، مشکلاتی که در بودجه با آن امروز روبرو هستیم و اینکه درآمدهای مالیاتی نمی تواند کفاف مخارج کشور را دهد،  فقر و ... عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم که این مشکلات را مرتفع کنیم.

واعظ مهدوی با اعلام اینکه ایران دومین منابع بزرگ دنیا را دارد، گفت: براساس برآوردها روسیه با ارزش 40هزار میلیارد دلار در جایگاه نخست جهان قرار دارد و ایران با 35 هزار و 300 میلیارد دلار ارزش جاری منابع در رتبه دوم است و ونزوئلا با 34 هزارو 900 میلیارد دلار، امریکا 28 هزار و 500 میلیارد دلار، کانادا 30هزار میلیارد دلار و قطر با 16 هزار میلیارد دلار در جایگاه های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در سال هایی که 100 میلیارد دلار درآمد داشتیم درخشان ترین سالهای کشور بود، گفت: امروز با کمتر از 18 میلیارد دلار کشور را اداره کردیم البته مشکلاتی هم وجود دارد، ولی در آن سال‌ها که 100 میلیارد دلار درآمد داشتیم، خوب ذخیره نکردیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: با 35هزار میلیارد دلار ذخایر یعنی 350 سال را در بهترین شرایط می توانیم اراده کنیم وبرای بهره برداری و ذخیره  صحیح وفعلیت بخشیدن به این ذخایر به علم و دانش نیاز داریم.

واعظ مهدوی با بیان اینکه باید تصمیمات کشور 40 سال را پیش رو داشته باشد، گفت: امروز باید اختلافات را کنار بگذاریم و اگر در حفظ و صیانت از منابع کشور کوتاهی کنیم، خیانت کردیم و باید دراز مدت نگاه کنیم، نگرش دانش بینان به آینده کشور داشته باشیم و باید در این رستا حرکت کنیم.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا