نایب رئیس مجلس خبر داد

کسری ۴۵ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۴ در خوش‌بینانه‌ترین شراط

کسری ۴۵ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۴ در خوش‌بینانه‌ترین شراط

نایب رئیس مجلس با بیان این که کاهش قیمت نفت یک ظرفیت ویژه برای جهش اقتصاد کشور فراهم کرده است گفت: مهمترین مانع برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان در کشور نبود انضباط مدیریتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدحسن ابوترابی فرد با حضور در همایش الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اینکه ایران در شرایط فعلی از سرمایه های سرشاری برای خلق یک اقتصاد بزرگ را در اختیار دارد، اظهار داشت: مهمترین سرمایه امروز ایران نظام سیاسی مقتدر آن است که این سرمایه بزرگ در اختیار بسیاری از ملتها نیست.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی عالم یکی از قدرتهای ویژه ایران به شمار می‌آید افزود: نیروی انسانی متخصص می‌تواند بار سنگین تحقق اقتصاد دانش بنیان را در کشور برعهده بگیرد در کنار این امر می‌توانیم از منابع طبیعی و موقعیت ژئوپلوتیک کشور نیز برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

نایب رئیس مجلس اضافه کرد: امروز کاهش قیمت نفت یک ظرفیت ویژه را برای جهش اقتصاد کشور فراهم کرده است، گفت: کشور ما دو فراز را پشت سر گذاشته است به نحوی که در مقطعی با افزایش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت روبرو و در مقطعی دیگر کاهش درآمد نفتی را گذرانده است. به اعتقاد بنده افزایش درآمد نفتی باعث شد بیشترین آسیب به کشور وارد شود اما امروز که قیمت نفت کاهش پیدا کرده که به یک فرصت جدی برای رونق کشور به وجود آمده است.

ابوترابی فرد با اعلام اینکه مهمترین مانع برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان در کشورنبود انضباط مدیریتی است تصریح کرد: باید شاکله مدیریتی کشور متحول شود. مدیریتی که مبتنی بر هزینه باشد باید تغییر کرده و اولویت خود را دانش قرار دهد. البته در شرایط فعلی ما با تغییرات مدیریتی فاصله زیادی داریم.

وی با گلایه از اینکه متأسفانه همیشه پول و منابع درآمدی حاصل از فروش نفت جایگزین قدرت برآمده از عمل شده است، اظهار داشت: اگر این موضوع تغییر پیدا نکند به طور حتم به اهداف خود دست پیدا نخواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه هدف اقتصاد دانش بنیان مردمی کردن اقتصاد کشور است افزود: دولت باید متصدی امور حاکمیتی باشد ااما در این زمینه هنوز با مشکلات زیادی روبرو هستیم و بخش غیرحاکمیتی اقتصاد در اختیار بخش خصوصی قرار ندارد.

ابوترابی گفت: بودجه کل کشور در سال جاری 846 هزار میلیارد تومان تعیین شده که از این رقم 572 هزار میلیارد تومان به بودجه شرکت‌های دولتی اختصاص دارد. این موضوع نسبت به سالهای گذشته کاهش اندکی را تجربه کرده است درحالیکه به اعتقاد بنده باید بودجه شرکت‌های دولتی تاحدود قابل توجهی کاهش پیدا کند بلکه شرکت‌های دولتی مبتنی بر علوم دانش بنیان اداره شوند.

وی یکی از بزرگترین عوامل بزرگ شدن دولت را درآمدهای نفتی اعلام کرد و افزود: درآمد نفتی باعث می‌شود دولت رانت نفت در کشور به وجود آید در این شرایط صاحبان سرمایه و فکر اقدام به فعالیت‌های تولیدی نمی‌کنند بلکه دولت رانت خلق می‌کند.

وی اضافه کرد: بودجه عمومی کشور در سال جاری 235 هزار میلیارد تومان تعیین شده که براساس گزارش مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خوشبینانه ترین حالت فقط 190 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی محقق و 45 هزار میلیارد تومان اجرایی نخواهد شد. به اعتقاد من اگر بودجه عمومی دولت کاهش پیدا کند یک فرصت برای تغییر رفتارها فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا