دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

کاهش حجم صادرات هوایی در بخش بار از سال 89

کاهش حجم صادرات هوایی در بخش بار از سال 89

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ترافیک حمل‌ونقل هوایی در پانزده سال آینده همانند پانزده سال گذشته به دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اولین همایش تخصصی حمل‌ونقل صادراتی با بیان این‌که در برنامه چهارم توسعه حمل‌ونقل داخلی در زیربخش‌های جاده‌ای و ریلی و هوایی کاهش داشته گفت: سهم حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش مسافری 93 درصد، حمل‌ونقل ریلی 3.9 درصد و حمل‌ونقل هوایی 3.1 درصد است که میزان جابه‌جایی در بخش باری در حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی به ترتیب 93، 7 و 0.02 درصد بود که همه این آمار نشانگر روند کاهشی سهم ایران در حمل‌ونقل بین‌المللی توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی است.

وی با بیان این‌که ترافیک بار شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای زمان‌بندی شده نشانگر رشد سالیانه 5.8 درصد در سال‌های 1960 به بعد است، افزود: پیش‌بینی‌ها تا سال 2025 همچنان رشد بیش از شش درصدی را نشان می‌دهد.

سامانی اظهار کرد: در سال 2012 در منطقه خاورمیانه حدود 48 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی ترکیه حدود 42 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی امارات، 25 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی سعودی و 19 میلیون مسافر توسط شرکت هواپیمایی قطر جابه‌جا شده است و این در حالی است که سهم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تنها دو درصد یعنی 4.6 میلیون مسافر بوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که مقایسه وضعیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی و منطقه، شکاف و عقب‌ماندگی این صنعت را در کشور نشان می‌دهد، ادامه داد: مجموعه هواپیماهای فعال شرکت‌های هواپیمایی داخلی از تعداد هواپیماهای هر یک از ایرلاین‌های قطر و ترکیه کمتر است.

وی گفت: تحریم‌ها سبب شده شرکت‌های هواپیمایی داخلی سالیانه نزدیک به پنج میلیارد دلار بابت عدم انتقال مسافران ترانزیت داشته باشند.

سامانی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز با توجه به رشد تقاضای جابه‌جایی بار و مسافر نیاز به 581 فروند هواپیما داریم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که میزان جابه‌جایی بار از طریق حمل‌ونقل هوایی از سال 1389 که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد روند نزولی داشت، گفت: حجم صادرات بار با هواپیما در سال 1389 به میزان 59 هزار و 763 تن بود که در سال 1390 به 51 هزار و 630 تن رسید.

وی ادامه داد: حجم صادرات بار از طریق هواپیما در سال 1391 روند نزولی داشته است و به 28 هزار و 804 تن رسید و این روند در سال 1392 نیز تکرار شد که البته در سال گذشته کمی رشد داشت.

سامانی اظهار کرد: افزایش قیمت تمام شده بار صادراتی به دلیل افزایش نرخ سوخت پروازهای باری بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و نبود پایداری و استمرار بارهای قابل حمل از جمله دلایل کاهش سهم ایران از بازار حمل‌ونقل ایرانی بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا