ترکان در گفت‌و‌گوبا ایسنا:

تجار تازه به دوران رسیده به آینده بازار اعتنا نمی‌کنند

تجار تازه به دوران رسیده به آینده بازار اعتنا نمی‌کنند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی فرصتی است که تجار معتبر خود را معرفی کنند اما بعضی تجار تازه به دوران رسیده هستند که ممکن است نسبت به آینده بازار کم اعتنا باشند. از سوی دیگر در تجارت حتما باید وفای به عهد کنیم در غیر این صورت تجارت‌مان یکبار مصرف می‌شود.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تجارت افغانستان با دیگر کشورها حدود 20 میلیارد دلار است و ایران در این تجارت حدود سه میلیارد دلار سهم دارد که این آمار متناسب با ظرفیت اقتصادی ایران نیست و بقیه این تجارت بیشتر توسط تجار افغانی صورت می‌گیرد که خارج از ایران زندگی می‌کنند.

وی افزود: تلاش ما این است که با تجهیز چابهار بتوانند آنجا را به محلی تبدیل کنند که بتوانیم این تجار را به آنجا منتقل کنیم و تسهیلاتی نیز در آنجا فراهم شود.

ترکان با بیان اینکه دالان چابهار دوغارون و چابهار میلک از دالان‌های مهمی است که این باید بتوانند این تجارت را پشتیبانی کنند، گفت: میلک نیازمند آن است که مسیر عبور آن چهار خطه شود چون در غیراینصورت ظرفیت رفت‌وآمد ما در میلک محدود خواهد بود لذا از استاندار سیستان‌و‌بلوچستان درخواست کردیم اقدامات لازم را در خصوص مرز میلک و زابل انجام دهد تا این دالان ها بتوانند ظرفیت خوب تجاری را پشتیبانی کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پاسخ به این سوال که قرار است نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل افغانستان در اسفند سال جاری برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود در حاشیه آن، ۱۰۰ میلیون دلار قرارداد تجاری میان ایران و افغانستان به امضا برسد، عنوان کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها بسیاراثرگذار است چون فرصتی فراهم می‌شود که تجار معتبر خود را معرفی کنند اما یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که بعضی تجار تازه به دوران رسیده هستند که ممکن است نسبت به آینده بازار کم اعتنا باشند.

دبیرشورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: حدود 22 سال پیش رییس کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان بودم که در آن دوره کالاهای ایرانی فقط به ترکمنستان می‌رفتند و بازار در اختیار ایرانی‌ها بود اما این شرایط ادامه پیدا نکرد، چون عده‌ای عملکرد خوبی نداشتند و همین موضوع موجب خدشه‌دار شدن بازار شد.

ترکان ادامه داد: شرایط بازار در نهایت منجر به ورود رقبای همسایه به این بازار شد و فضا را برای ما محدود کرد و در افغانستان نیز همین روال را شاهد بودیم.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه در تجارت یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که درستکاری خود را نشان داده و به تعهداتمان پایبند باشیم، تاکید کرد: در فضای تجارت اگر قول می‌دهیم کالای درجه یک و باکیفیت ارائه دهیم حتما باید وفای به عهد کنیم، چون در غیر این صورت تجارت ما یکبار مصرف می‌شود.

وی در عین حال بیان کرد: باید ضمن این‌که از نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنیم مراقب باشیم که بد عهد نشود.

به گزارش ایسنا، میزان واردات افغانستان از ایران سه میلیارد دلار است که ۴۰ درصد از مجموع واردات این کشور از کل دنیا را به خود اختصاص می‌دهد این در حالی است که سالانه هشت میلیارد دلار واردات از سوی افغانستان صورت می‌گیرد؛ بنابراین ۴۰ درصد از بازار افغانستان در کالاهای وارداتی به دست ایران است.

به گفته کارشناسان ترکیب واردات افغانستان از ایران در حال تغییر است، به این معنا که در گذشته ما کالاهای ساخته شده از جمله مصالح ساختمانی، مواد غذایی و لوازم خانگی به این کشور صادر می‌کردیم اما اکنون این کالاها به مواد اولیه تبدیل شده است، چراکه افغان‌ها در حال سرمایه‌گذاری‌های کوچک در صنایع هستند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا